Isänmaa ja maailma Isänmaata ja maailmaa käsitteleviä kirjoituksia.

Kaikki blogit puheenaiheesta Autoilu

Autoilu on suomalaisille sujuvan arjen edellytys

"Jätkäsaari, pilalla
Hämeentie, pilalla
Liikenneinfra, pilalla
Pelkkää paskaa tilalla"

On käsittämätöntä, kuinka Helsinki on tukkimassa sisääntuloväyliään, rakensi Jätkäsaaren saarivaltion kahden pullonkaulan taakse, on tukkimassa kaupungin läpi vieviä valtaväyliä ja mitä vielä. Toki, Helsinki saa puolestani vaikka kääntää autotiensa pottupelloiksi, siihen stadilaisilla olkoon oikeus. Mutta tulevan kansanedustajan (?) silmin katsottuna Helsinki on malliesimerkki siitä, millaiseksi kansallinen päätöksenteko infrastruktuurin hallinnoinnista ei saa mennä.

Ilmastonmuutoksella pelottelu on helposti raakaa vallankäyttöä

Pidin tänään puheen Sinisen eduskuntaryhmän tammikokouksessa, jossa linjasin vaalikevättä:

 

Hyvät ystävät,

 

Olemme tehneet yhdessä oikeita ratkaisuja.

Lähes 120 000 suomalaista on saanut uuden toivon. Siniset eivät tee työllisyyspolitiikkaa tilastojen kaunistamiseksi, vaan sillä päämäärällä, että jokaiselle työkykyiselle löytyy työtä.

Vuoteni 2018 politiikassa

Kunnallisjärjestön puheenjohtajana

Viime vuoden lopulla minut valittiin Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtajaksi.

Sen tiimoilta luotsasin Vihreiden presidentinvaalikampnajan Varsinais-Suomessa ja Pekka pärjäsikin siinä vallan hyvin. Muutoin kunnalisjärjestön puheenjohtaminen on melko näkymätöntä työtä.

Vuoteni 2018 politiikassa

Kunnallisjärjestön puheenjohtajana

Viime vuoden lopulla minut valittiin Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtajaksi.

Sen tiimoilta luotsasin Vihreiden presidentinvaalikampnajan Varsinais-Suomessa ja Pekka pärjäsikin siinä vallan hyvin. Muutoin kunnalisjärjestön puheenjohtaminen on melko näkymätöntä työtä.

Vähemmän veroja, enemmän autoja

Liikenne -ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmä on julkaissut toimenpideohjelman päästöjen vähentämiseksi. Helsingin Sanomien mukaan "asiantuntijat tekisivät autoilusta niin kallista, että kaikki vaihtaisivat menopeliä."

Autoilijoiden maksuja halutaan korottaa ja polttomoottoriautot kieltää. Sinisille se ei käy. Autoilijoilta kerätään jo nyt yli kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Jokaisen suomalaisen pitää voida liikkua sujuvasti asuinpaikasta riippumatta. Pitkospuiden päässä ei voi käyttää joukkoliikennettä, koska sitä ei ole.

Viiksihipsterit kurittavat maaseutua ja autoilijoita

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari on viime viikkoina paljastanut puolueensa kynnyskysymykset vaatimalla polttomoottoriautojen käytön ja maahantuonnin kieltämistä, lihansyönnin rajoittamista ja kansallista lentoveroa.

Vihreät kurittavat maaseutu-Suomea. Vihreille ei riitä, että maaseudun elinkeinoa yritetään heikentää lihansyöntiä rajoittamalla, vaan järkevä liikkuminenkin yritetään estää.

Autoilija kansakunnan rahoittaja!

Mitä sitä kiistämään, koen vihaisia tunteita kun lentokoneilla lentävä elämysporukka marssii ilmaston takia, sillä lentoliikenne on ihan oikea ongelma.

Ei suomalainen yksityisautoilu ole, se on niin kallista että ainoastaan isänmaan todellinen ystävä ajaa huvikseen.

Missä ovat laskelmat siitä, että mitä maksaa globaalisti se, jos sähköautoilu nousee kukoistukseen? (polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin ja akkuihin)

Onkohan tässä taas yksi lobattu polku jolla päästään rahastamaan, kuten tuulivoimalla Suomessa.

 

Sähköistetään liikenne ja viherretään sähkö

Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Syynä tähän lie autoilun ja auton hankinnan kova verotus. Tänä hiilitietoisuuden aikana hiilijalanjälkeä tulisi ajatella elämän eri osa-alueiden kantilta, ja yksi näistä on liikenne. Jos sähköntuotantomme olisi vielä mahdollisimman ekologista – ideaalitilanteessa ydinvoimaa uusiutuvien tuella – niin sähköistämällä liikenteen leikkaisimme hiilidioksidipäästöjä reilusti.

 

Kuinka lujaa kevytauton tulisi kulkea?

Kuinka lujaa kevytauton tulisi kulkea? 45 vai 60 km/h? Jotain siltä väliltä? Päätämme asiasta liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Kerro mielipiteesi.

Tarkemmin asiasta:

Eduskunta on alkanut käsitellä hallituksen esitystä nk kevytautoista. Kyse on uudesta ajoneuvotyypistä, joka on tarkoitettu nuorten, eli 15-17 vuotiaiden käyttöön.

Kevytautot – liikenteen sujuvoittamiselle lisää haasteita ja kannusteita?

Hallitus on tuonut eduskuntaan esityksen kevytautoista. Tavallisia autoja alettaisiin muuntaa 15-17-vuotiaiden menopeleiksi rajoittamalla niiden nopeus 45 kilometriin tunnissa. Ajatuksena on lisätä nuorten  turvallisuutta tieliikenteessä, kun mopoautojen eli kevyiden nelipyörien tilalle voitaisiin ottaa turvallisemmalla korirakenteella varustettuja vaihtoehtoja. Ehkä ne olisivat myös ajan oloon edullisempia, vaikka kyse olisikin vuosimalliltaan melko uusista autoista. Siinä esityksen hyvät puolet yhdestä lähtökohdasta ja tulokulmasta tarkasteltuna. Mutta vain yhdestä.

Toimituksen poiminnat

Sivut

Julkaise syötteitä