*

Isänmaa ja maailma Isänmaata ja maailmaa käsitteleviä kirjoituksia.

Jeesuskin oli piraatti

  • Piratismi. Sitä Jeesuskin harrasti.
    Piratismi. Sitä Jeesuskin harrasti.

Kopimismi, tiedon vapaata kopioimista kannattava uskonto, on hyväksytty rekisteröidyksi uskontokunnaksi Ruotsissa. Lisäksi tänään on kristillinen pyhäpäivä, loppiainen.

Tämän kunniaksi, kopioinnin ihme Matteuksen evankeliumin 14. luvusta:

"Kuultuaan tästä Piraatti lähti veneellä autiolle seudulle yksinäisyyteen. Mutta tieto levisi, ja kaupungeista lähti paljon väkeä maitse hänen peräänsä. Kun hän veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli ja hän soitti heille kitaralla pari hyvää biisiä.

Illan suussa bändärit menivät hänen luokseen ja sanoivat: - Tämä on asumatonta seutua, ja päivä on jo pitkällä. Lähetä ihmiset pois, että he menisivät kyliin ostamaan CD-levyjä.

Mutta Piraatti sanoi: - Ei heidän tarvitse mihinkään mennä. Antakaa te heille niistä kopiot mp3-tiedostoina.

- Ei meillä ole mukana muuta kuin viisi CD:tä ja kaksi mobiililaajakaistalla varustettua läppäriä, he vastasivat.

- Tuokaa ne tänne minulle, sanoi Piraatti.

Hän käski väkijoukon asettua nurmelle. Sitten hän otti ne viisi CD:tä ja kaksi läppäriä, katsoi ylös taivaaseen ja lausui kiitoksen. Hän kopioi musan läppäreille ja antoi ne bändäreille, ja bändärit jakoivat musan väelle. Kaikki saivat oman kopionsa, ja samalla kopioita jaettiin ympäri maailmaa tuhansittain. Musiikkia kuuntelemassa oli noin viisituhatta miestä ja lisäksi naisia ja lapsia."

Kopioinnin ihme, viiden leivän ja kahden kalan kopiointi niin, että niistä riitti ruokaa tuhansille ihmisille, on ylösnousemuksen ohella ainoa Jeesuksen ihmeteko, joka on mainittu sekä Matteuksen, Markuksen, Luukkaan että Johanneksen evankeliumissa. On helppo kuvitella, kuinka ihanalta ajatus ruoan kopioimisesta tuntui tuon ajan köyhille, ja nykyajankin.

Jeesuksen teossa on kuitenkin myös toinen puoli. Opetuslapset sanoivat: "Lähetä ihmiset pois, että he menisivät kyliin ostamaan itselleen ruokaa." Jeesus vastasi: "Ei heidän tarvitse mihinkään mennä. Antakaa te heille syötävää." Jeesus siis kehotti ostamisen sijaan kopioimaan ilmaiseksi. Hän oli pahimman luokan piraatti.

Miksei Jeesus ajatellut Galilean leipä- ja kalakauppiaita, joille epäilemättä aiheutui hänen toimintansa takia tulonmenetyksiä? Pitäisikö tekijänoikeusjärjestöjen estää pääsy kirkon nettisivuille, koska kirkko yllyttää piratismiin? Toimiko Jeesus mielestänne moraalisesti väärin kopioidessaan ruokaa? Voisiko arkkipiispa kommentoida tätä blogausta?

Ps. Piraattitoveri Samuli Pahalahti kirjoitti aiheesta eilen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

K Veikko

Hyvä evankeliumi, mutta epäilen, että olet sen itse keksinyt.

K Veikko

Tästä voisi tehdä Youtubeen videon:

[Pappi] lukee [saarnan] [seurakunnan] edessä. Aina kun hän on lausunut jo jossain muualla lausutun tekstinpätkän (vaikkapa Raamatussa) seurakunta vastaa hartaasti ja yhteen ääneen: ctrl+c, ctrl+v.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Olet sekoittanut sosialistin ja piraatin. Vai ovatko ne sittenkin sama asia?

Käyttäjän mikaeltorppa kuva
mikael torppa

Piratismi voi tarkoittaa seuraavia asioita: merirosvous piraattiliike tekijänoikeuden loukkaus
tuoteväärennösten valmistamiseen ja myyntiin perustuva liiketoiminta.
Piraatti voi tarkoittaa seuraavia asioita: laiton kopio, yhdyssanojen alkuosana: laittomasti valmistettu tai kopioitu. Piraattipainos ilman tekijän tai oikeudenomistajan lupaa painettu, varaspainos.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Piratismi

Piratismi tarkoittaa siis laitonta kopiointia (laittomasti kopioitu). Jeesus ei harrastanut piratismia sillä Hän kopioi omaansa.

Efe.3:9. Ja jokaiselle valkeuteen saattaisin, mikä osallisuus siinä salaisuudessa on, joka ijankaikkisesti on salattu ollut Jumalassa, joka kaikki Jesuksen Kristuksen kautta luonut on

Kol.1:16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen.

Jeesus on yhdessä Isän kanssa luonut kaiken. Jeesus on siis ohran ja kalan luoja joten jos Jeesus kopioi ohraa (leipää) ja kalaa niin Hän ei harrasta piratismia koska ei kopioi luvatta toisen omaa. Jeesus ei sortunut tekijänoikeus rikkomukseen.

Ahto: "Miksei Jeesus ajatellut Galilean leipä- ja kalakauppiaita, joille epäilemättä aiheutui hänen toimintansa takia tulonmenetyksiä?"

Matt.15:32 Ja Jeesus kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi: "Minun käy sääliksi kansaa, sillä he ovat jo kolme päivää olleet minun tykönäni, eikä heillä ole mitään syötävää; enkä minä tahdo laskea heitä syömättä menemään, etteivät nääntyisi matkalla."
15:33 Niin opetuslapset sanoivat hänelle: "Mistä me saamme täällä erämaassa niin paljon leipää, että voimme ravita noin suuren kansanjoukon?"

Koska ihmiset olivat erämaassa josta oli pitkä matka ostamaan ruokaa niin Jeesus ei tahtonut lähettää ihmisiä nälkäisinä matkaan jotteivat he nääntyisi.

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Nettipiratismissakin yleensä joku ensin ostaa teoksen, ja sitten levittää laillisesti hankkimaansa, siis omaansa, muille. Ja sitten muut levittävät sitä eteenpäin. Näin Jeesuskin teki.

"Koska ihmiset olivat erämaassa josta oli pitkä matka ostamaan ruokaa niin Jeesus ei tahtonut lähettää ihmisiä nälkäisinä matkaan jotteivat he nääntyisi."

Jeesus siis ajatteli yhteisön kokonaisetua eikä tietyn liiketoiminta-alan kapeita intressejä.

Käyttäjän mikaeltorppa kuva
mikael torppa

Piratismissa levitetään aina jonkun toisen keksimää/tekemää vaikka joku sen olisikin itselleen jossain vaiheessa ostanut. Jeesus ei harrastanut millään muotoa piratismia sillä Hän kopioi eli loi omaa keksintöään eli leipää ja kalaa koska on niiden Luoja.

Kopioinnissa ei ole mitaan pahaa mutta piratismissa on sillä se on laitonta kopiontia (kopion jakelua) ja rikkoo tekijänoikeuksia. On todella totuutta vääristelevää siis sanoa Jeesuksen harrastaneen piratismia.

Peter Hallberg

Nyt tarkkana!! Ottamatta kantaa piraattiliikkeen agendaan muistutan, että keskustelu aiheesta on mahdotonta, jos käsitteet sotketaan.

Nettipiratismissa ihmiset eivät osta teosta ja sen jälkeen levitä sitä. Jos ostan öljyvärimaalauksen, olen hankkinut omistusoikeuden ainoastaan teoskappaleeseen. Itse teos on (todennäköisesti) edelleen taiteilijalla. Vastaavasti jos ostan CD-levyn tai MP3-tiedoston, olen ainoastaan saanut käyttöoikeuden teokseen tietyin ehdoin. Teosta en ole ostanut.

Mikään ei estä ostamasta koko teosta. Tällöin hinta on todennäköisesti keskivertokuluttajan ulottumattomissa. Jos joku on ostanut teoksen, hän voi jakaa siitä kenelle tahansa kopioita halunsa mukaan. Hän voi myös sallia muiden levittävän sitä eteenpäin. Kaikki tämä on täysin lain mukaista.

Uskon, että kokeneena piraatti-ideologina kirjoittaja on hyvin perillä edellä esitetystä. Ihmettelen, mitä tarkoitusperiä palvelee asioiden tietoinen sekoittaminen. Onko kysymyksessä ns. populismi?

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

"Piratismissa levitetään aina jonkun toisen keksimää/tekemää vaikka joku sen olisikin itselleen jossain vaiheessa ostanut."

Sen leivänkin oli leiponut alun perin varmaan ihan joku muu kuin Jeesus. Jeesus siis käytti jonkun toisen henkilön luovan työn tuloksena syntynyttä maukasta leipäreseptiä hyväkseen vieden alkuperäisen leivän tekijältä mahdollisuuden ansaita leipiensä myynnillä.

"Kopioinnissa ei ole mitaan pahaa mutta piratismissa on sillä se on laitonta kopiontia (kopion jakelua) ja rikkoo tekijänoikeuksia."

Laillisessa teossa ei ole mitään pahaa, koska se on laillista. Laittomat teot ovat pahoja, koska ne ovat laittomia. Hienoa logiikkaa!

"On todella totuutta vääristelevää siis sanoa Jeesuksen harrastaneen piratismia."

No, enemmän totuutta vääristelevää on pitää kyseistä ihmekertomusta totena. ;)

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Tilanne olisi verrattavissa siihen, että on ostanut levyn, jota soittaa muidenkin kuullen. Ei anna sitä pois vietäväksi. Jeesus antoi ruokaa, jotta porukka pysyi kuuntelemassa jorinoita. Ei hän antanut ruokaa siten, että noniin, menkääs nyt siitä mutustelemaan leipäänne muualle. Tämäntyyppiseen käyttöönhän ihmisellä on oikeus. Ei tarvitse jokaisen perheenjäsenen ostaa omaa levyä tai elokuvaa.

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

"Uskon, että kokeneena piraatti-ideologina kirjoittaja on hyvin perillä edellä esitetystä."

Esittämäsi huomiot liittyvät tämänhetkisen lainsäädännön koukeroihin, eivät yleistettävissä oleviin eettisiin seikkoihin.

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

"Tämäntyyppiseen käyttöönhän ihmisellä on oikeus. Ei tarvitse jokaisen perheenjäsenen ostaa omaa levyä tai elokuvaa."

Ei tokikaan ole sallittua tehdä kopioita _viidelle tuhannelle miehelle perheineen_, saati soittaa kappaleita tällaiselle joukolle maksamatta tekijänoikeuskorvauksia.

Peter Hallberg

”Esittämäsi huomiot liittyvät tämänhetkisen lainsäädännön koukeroihin, eivät yleistettävissä oleviin eettisiin seikkoihin.”

Etiikka ja juridiikka ovat kaksi eri asiaa, ja voimme kuvitella loputtomasti eri tapoja säännellä tekijänoikeutta tai jopa maailman ilman tekijänoikeutta. Väitteesi, että ”nettipiratismissakin yleensä joku ensin ostaa teoksen” viittaa kuitenkin nykyiseen tilanteeseen ja nykyiseen oikeustilaan. Tästä näkökulmasta tarkastelultuna väitteesi on ilmeisen harkitsematon.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Tokihan sinä ymmärrät, että leipä ja kala on aikalailla kertakäyttötavaraa. Sitä et toiste syö. Jos pitää vaikkapa yksityiset hääjuhlat, vieraitahan voi olla tuhansia pahimmillaan. Saat siellä kyllä soitella mitä lystäät ilman, että kukaan tulee vaatimaan maksuja asiasta.

Käyttäjän mikaeltorppa kuva
mikael torppa

Ahto: "Sen leivänkin oli leiponut alun perin varmaan ihan joku muu kuin Jeesus. Jeesus siis käytti jonkun toisen henkilön luovan työn tuloksena syntynyttä maukasta leipäreseptiä hyväkseen vieden alkuperäisen leivän tekijältä mahdollisuuden ansaita leipiensä myynnillä."

Jeesus on ohran luoja josta leivät valmistetaan. Jeesus on myös ihmisen luoja joka kyseiset leivät oli ohrista leiponut joten Jeesus ei todellakaan kopioinut kenekään toisen omaa. Maailman Luoja omistaa kaiken luodun. Jeesus omistaa sinutkin vaikka elät tottelemattomuudessa epäuskossasi mutta joudut vastaamaan luojallesi teoistasi viimeisellä tuomiolla ja tunnustamaan Jeesuksen Luojaksesi uskoit siihen tai et ja pidit siitä tai et.

Fil.2:10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Noin se John Lockekin aikanaan perusteli ihmisoikeusagendansa.

Mutta jottei mentäisi sivuraiteelle, kuvitellaan mainitsemani esimerkki niin, että tekijänä oli joku muu kuin Jeesus. Vaikkapa joku tulevaisuuden tavallinen pulliainen, jolla on käytössään kehittyneen teknologian myötä aikaansaatu kopiointisädepyssy. Miten suhtautuisit kyseiseen esimerkkiin tällaisessa tapauksessa?

Käyttäjän mikaeltorppa kuva
mikael torppa

Ahto: "Mutta jottei mentäisi sivuraiteelle, kuvitellaan mainitsemani esimerkki niin, että tekijänä oli joku muu kuin Jeesus. Vaikkapa joku tulevaisuuden tavallinen pulliainen, jolla on käytössään kehittyneen teknologian myötä aikaansaatu kopiointisädepyssy. Miten suhtautuisit kyseiseen esimerkkiin tällaisessa tapauksessa?"

Nyt menit itse heti sivuraiteelle asettamalla Luojan paikalle luodun joka muuttaa tietenkin asian aivan muuksi. On jopa järjenvastaista syyttää Jumalaa piratismista...

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

"Väitteesi, että ”nettipiratismissakin yleensä joku ensin ostaa teoksen” viittaa kuitenkin nykyiseen tilanteeseen ja nykyiseen oikeustilaan. Tästä näkökulmasta tarkastelultuna väitteesi on ilmeisen harkitsematon."

Koetin olla joutumatta siihen filosofiseen keskusteluun, voiko informaatiota ylipäänsä omistaa, mutta pysytellä kuitenkin jollain yleistettävissä olevalla tasolla. Pointti oli, että alkuperäinen esine, jonka avulla kopiointia harjoitetaan, on sekä Jeesus-esimerkissä että nykyisessä nettikopioinnissa laillisesti hankittu.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Jos jollain olisi sellainen kopiointipyssy ja sitä käytettäisiin ruoan kopioimiseen, niin antaa palaa. Ruoka on huomattavasti tärkeämpi juttu ihmiselle kuin minkäänmuotoinen taide - vaikkakin taiteen tulisi olla kaikkien saatavilla. Saatavilla ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jokaisella on oikeus omistaa se taide tyhjällä. Aivan samalla tavalla voisimme muuten talsia kenen tahansa taloon ja sanoa, että minulla täytyy olla oikeus asua tässä talossa. Asunnonomistaja voi olla toista mieltä, mutta olisihan sekin yhteistä hyvää, jos 300 neliön asuntoa saisi asuttaa useampi kuin yksi rikas ihminen.

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

"Jos pitää vaikkapa yksityiset hääjuhlat, vieraitahan voi olla tuhansia pahimmillaan. Saat siellä kyllä soitella mitä lystäät ilman, että kukaan tulee vaatimaan maksuja asiasta."

Musiikin osalta on kyllä poikkeus, jonka mukaan saa soittaa tilaisuuksissa, joissa musiikin esittäminen ei ole päätarkoitus. Jos joku on järjestämässä noin isoja hääjuhlia, suosittelen kyllä etukäteen tarkistamaan nämä lupa-asiat ja tekijänoikeusjärjestöjen kannan mainitunlaiseen käyttöön. Varsinkin, jos siellä on musiikkia enemmänkin kuin pelkkä häävalssi.

Lisäksi, poikkeus koskee vain musiikkia. Esimerkiksi elokuvia ei tällaisissa tilaisuuksissa saa esittää ilman lupaa.

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

"Nyt menit itse heti sivuraiteelle asettamalla Luojan paikalle luodun joka muuttaa tietenkin asian aivan muuksi."

Käytin Jeesusta esimerkkinä, koska monet pitävät Jeesuksen esimerkin seuraamista eettisesti kannattavana. Haluaisin kantasi siihen, olisiko tällaisessa tapauksessa mielestäsi hyväksyttävää seurata Jeesuksen esimerkkiä?

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

"Aivan samalla tavalla voisimme muuten talsia kenen tahansa taloon ja sanoa, että minulla täytyy olla oikeus asua tässä talossa. Asunnonomistaja voi olla toista mieltä, mutta olisihan sekin yhteistä hyvää, jos 300 neliön asuntoa saisi asuttaa useampi kuin yksi rikas ihminen."

Aivan samalla tavalla voisimme muuten talsia kenen tahansa lompakolle ja sanoa, että minulla on oikeus ottaa täältä rahaa. Rahan omistaja voi olla toista mieltä, mutta olisihan sekin yhteistä hyvää, jos ihmisten rahoista osa käytettäisiin väkisin toisten ihmisten auttamiseen.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Ei ollut syöminenkään pääasia tuossa raamatun tarinassa. Tässä ketjussa nyt tuli siis vastauksia minulta esittämääsi kysymykseen, miksi vertauskuvasi on huono. Se ei korreloi lainkaan piratismin kanssa.

Käyttäjän mikaeltorppa kuva
mikael torppa

Jeesuksen esimerkkiä on aina oikein seurata, mutta niin kuin on tuotu esille ei Jeesus harrastanut piratismia niin kuin sinä väärin väität. Jeesuskun ei ollut mikään tavallinen heppu joka kopioi tai levitti luvatta toisen keksintöä vaan Hän on maailman kaikkeuden Luoja joka omistaa kaiken luodun.

Peter Hallberg

"Koetin olla joutumatta siihen filosofiseen keskusteluun, voiko informaatiota ylipäänsä omistaa"

Ymmärrän pointtisi ja tiedän, että asiaan perehtyneenä henkilönä erotat teoksen ja teoskappaleen käsitteet. Keskivertolukijalla on kuitenkin sangen rajallinen ymmärrys tekijänoikeuden perusmekaniikasta. Moni ajattelee, että olenhan maksanut siitä, miksen sitten saa tehdä sillä, mitä huvittaa. Tekijänoikeusasiasta puhutaan loputtomasti roskaa. Vakavassa argumentoinnissa on syytä pitää käsitteet kirkkaina - jo ihan kansanvalistusssyistä.

Mutta jatketaan ajatustasi, sillä vertaus on kiistämättä onnistunut:

Jakamalla tuhansille kopioitua leipää Jeesus aiheutti lähialueen leipureille tilanpäisen tulonmenetyksen. He tokenivat siitä pikaisesti, koska tapahtuma oli ainutkertainen eikä leipureiden liiketoiminnan edellytyksiä pysyvästi huononnettu. Leivänkopiontiteknologian monopolin haltijana Jeesuksella olisi ollut mahdollisuus ruveta todelliseksi markkinahäiriköksi.

Tilanne muuttuu, jos leivänkopiointiteknologia olisi levinnyt jokaisen israelilaisen ulottuville (vrt. internet). Tällöin herää kysymys, kuka olisi halunut investoida leipomon vaatimaan teknologiaan (myllyyn ja uuniin) leipoakseen sen ensimmäisen leivän, josta muut voivat kopioida.

Leipäongelma olisi ollut helposti ratkaistavissa sosiaalisella protoleipätuotannolla. Yhteiskunta olisi voinut rahoittaa muutamia leipomoita, joissa vapaasti kopioitavat leivänaihiot tuotetaan yhteisin varoin. Näinhän toimitaan esim. tieteessä, jossa perustutkimus on pääsääntöisesti yhteiskunnan rahoittamaa ja sen tulokset vastavasti vapaasti levitettäviä.

Taide ei oikein istu tähän analogiaan. Informaatiolla ja informaatiolla on eroa siitä huolimatta, että se kaikki voidaan muuttaa bittimuotoon. Harva haikaile tilannetta, joissa taiteen vapaasti kopioitavat teosaihiot tuotettaisiin julkisesti rahoitetuissa laitoksissa. (Valitettavasti uusi yliopistolaki ottaa askeleen tähän suuntaan).

Kopiointi aiheuttaa taiteilijoille teoskappaleiden myynnin vähentymistä ts. tulonmenetystä. (Se, johtaako kopionti esim. suosion ja sitä kautta muiden tulojen kasvuun, on toinen juttu.) Piraattien vakiovastaukset taiteiljoiden huoleen ovat:
a) ei voida todistaa, että taiteilijoiden tulot ovat vähentyneet juuri kopioinnin seurauksena;
b) on mahdollista korvata tulonmenetys toisenlaisella ansaintalogiikalla kuin teoskappaleiden myynnillä.

Kohdasta a ei tultane pääsemään yhteisymmärrykseen, sillä mikään todistelu ei näytä riittävän. Kohta b on periaattessa totta. Ongelma vain on, että kukaan ei ole toistaiseksi keksinyt uutta vapaan kopionnin kestävää ansaintalogiikkaa. Voidaan tietysti ajatella, että kertarysäyksellä sallitaan vapaa kopiointi, niin uudet ansaintalogiikat syntyvät välttämättömyyden pakosta. Tämä olisi yltiölibertaarinen ihmiskoe, jonka sosiaaliset seuraukset olisivat rankat ja ennustamattomat. Lyhyen tähtäinen hyödyt ja haitat eivät olisi tasapainossa. Siitä olen piraattien kanssa samaa mieltä, että internetin myötä uusia ansaintalogiikoita tarvitaan ja niitä tullaan ajan kanssa myös löytämään.

Käyttäjän kivisto kuva
Harri Kivistö

"Maailman Luoja omistaa kaiken luodun." Tällä on mielenkiintoisia implikaatioita. Mikäli tekijä luo jotain uutta, niin tällöin näiden kahden premissin perusteella Jumala omistaa kaikki uudet teokset, ei tekijä. Tämä myös kyseenalaistaa mielestäni omistusoikeuden perusteet, mutta ei se toki minua, marxistia, haittaa :P.

Aku Ankka

Kyllä tuossa raamatunkohdassa on mielestäni myös pieni piratismin siemen. Jeesus ei tosiaan ajatellut Galilean kauppiaita, vaan halusi mieluummin manifestoida Jumalan voimaa luoda tyhjästä uutta. Upea teko!

Käyttäjän kivisto kuva
Harri Kivistö

itse kuulun siihen teologiseen koulukuntaan joka tyrmää "ex nihilo":n. tyhjästä ei ole paha nyhjästä vaan mahdotonta :). Logiikan rajotusten sälyttäminen Jumalalle on perinteisesti ollut juutalaisten (hyvin fiksujen tyyppien) heiniä mutta sopii se mielestäni kristityllekin.

kati sinenmaa

"........ Jeesus seisoi hetken aikaa ääneti. Hänen silmissään oli poissaoleva katse. Apostolit eivät sanoneet mitään. Jeesus käännähti Andreaksen puoleen ja sanoi: ”Tuo minulle ne leivät ja kalat.” Ja Andreaksen tuotua eväskorin Jeesukselle Mestari sanoi: ”Käske ihmisten istua ruohikolle sadan hengen ryhmiksi, osoita jokaiselle ryhmälle esimies ja tuo samalla kaikki evankelistat tänne luoksemme.”"

http://www.urantia.fi/book/fin/luvut/152-fin.htm#1701

"Ja tämä on Jeesuksen ensimmäinen ja ainoa tietoisen ennakkoharkinnan mukaan suorittama luonnonihme. On totta, että hänen opetuslapsillaan oli taipumus sanoa ihmeiksi monia sellaisiakin tapauksia, jotka eivät sitä olleet, mutta tällä kertaa kysymyksessä oli aito yliluonnollinen toimitus. Tässä tapauksessa, niin meille on opetettu, Mikael moninkertaisti aineet, joista ruoka koostui, niin kuin hän aina tekee, paitsi että hän eliminoi aikatekijän ja näkyvän elämänkanavan."

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Jeesus oli aikansa kapinallinen, mutta lainkuuliainen sellainen. "Anna keisarille se, mikä keisarille kuuluu". Oli hankkinut leipänsä ja kalansa itse / opetuslastensa kanssa ja jakoi omasta tahdostaan sitä.

Huono veto ja vertaus ilman tarvetta Jeesustella asiasta. Robin Hood olisi parempi vertaus. Otti rikkailta ja antoi köyhille.

Käyttäjän mikaeltorppa kuva
mikael torppa

Hyvä viesti Jonnalta mutta Jeesus ei suinkaan ollut se kapinnallinen vaan he jotka kapinoivat Jeesusta vastaan. Sillä Raamattu Jumalan sana ilmoittaa että Jeesus on kaiken Luoja eli Jumala Isänsä kanssa. Jumalako kaiken Luoja on kapinallinen?

Jumala joka on kaiken luonut ja omistaa kaiken ei ole kapinallinen vaan he ovat kapinallisia jotka käyvät Jumalaa (Jeesusta) luojaansa vastaan. Jumalalle tottelemattomat laittomuudessa elävät ihmiset ovat niitä kapinallisia.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

"Aikansa kapinallinen", eli kapinallisena häntä pidettiin. Oli totuus asioista mikä ikinä tahansa.

Käyttäjän mikaeltorppa kuva
mikael torppa

Jeesus piti silloin tottelemattomia ihmisiä kapinallisina. Totuus on se ettei Jeesus ollut aikansa kapinallinen vaan tottelemattomat ihmiset olivat niitä. Uskon mielummin Jeesusta joka on totuus asiassa kuin niitä jotka kävivät totuutta vastaan valheidensa kautta.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Jos olisin piraatti, hävettäisi näin huonot vertauskuvat. Jos olisin kristitty, suuttuisin näin väärästä vertauskuvasta. Älä hyvä mies torpedoi puoleesi agendaa tällaisella. Mielestäni teillä on paljon hyvääkin puolueessa, mutta tällainen typeryyksien päästely aiheuttaa sen, ettei puoluettanne oteta tosissaan riittävän laajasti. Olet sentään varapuheenjohtaja, sanoillasi on merkitystä.

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Kerro toki, millä tavalla vertauskuva on mielestäsi huono.

Mainitsemasi Robin Hood -vertaus olisi minusta huono, koska Robin Hoodin toiminnan vuoksi rikkaat menettivät konkreettisesti esineitä, ja ne siirrettiin jollekin toiselle. Näinhän ei tapahdu kopioinnissa. Robin Hood vertautuu ennemminkin valtion toimintaan, joka verotuksella vie rahaa rikkailta ja jakaa ne sosiaalitukina köyhille.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Robin Hood siksi, että eihän tässä juurikaan tuloja varasteta artistilta (tuotantoyhtiöt pitävät huolen siitä artistilta varastelusta) vaan nimenomaan sitä tuotantokoneistoa siinä välissä. Se on heiltä konkreettista varastamista, tai heidän mielestään - oli heillä tarvetta sille määrälle massia tai ei. Samalla tavalla Robin Hood varasteli heiltä, joilla oli jo ihan tarpeeksi kaikkea, eivät edes tarvitsisi sitä rahaa. Huolimatta siitä, että nämä rikkaat saattoivat esimerkiksi antaa rahaansa lapsilleen, jotka olivat siten sinänsä sijaiskärsijöitä, jotka kärsivät ainoastaan ahneen vanhemman takia. Mutta heihin vedoten voitiin katsoa Robin Hoodin olleen se paha.

Mielestäni jos johonkin, niin musiikin, elokuvien kuin kirjojenkin myyntiin tulisi kiinnittää aivan tuhottoman paljon enemmän huomiota. Yksinkertaisesti kertalaaki 20 euroa cd-levystä, jota et saa edes kuulla kokonaan etukäteen on aika ryöstämistä sikaa säkissä. Artisteja kyllä tulee voida jotain kautta tukea, mutta nämä välissä olevat riistävät yhtiöt eivät ole se paras vaihtoehto.

http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/standupartis...

http://yle.fi/uutiset/nakokulmat/2012/01/kustannus...

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Toisaalta artistit ja tekijät kyllä vapaaehtoisesti solmivat sopimuksia näiden yhtiöiden kanssa. Itsekin solmin Jokapiraatinoikeuden kirjoittamisen yhteydessä kustannussopimuksen ylikansallisen jättiyhtiön (WSOY) kanssa, eikä se mielestäni ollut mikään riistosopimus.

Toki tietyt tekijänoikeusjärjestelmän jäykkyydet, kuten se että tekijänoikeuskorvausten kerääminen on annettu vain yhden tahon tehtäväksi, vähentävät artistien ja tekijöiden vaihtoehtoja. Tässäkin syyttävä sormeni kohdistuu kuitenkin lainsäädäntöön, eikä yrityksiin.

Yritykset toimivat epäeettisesti silloin, kun ne lobbaavat tiukempaa piratismilainsäädäntöä omien voittojensa maksimoinniksi ihmisoikeuksien kustannuksella.

Kalle Virtanen

Muistan joskus kuulleeni radiosta, että klassisen musiikin säveltäjä Bach joskus 300 vuotta sitten sanoi, että Jumala on keksinyt kaikki melodiat, ihminen vain löytää Jumalan luomaa. Siitä syystä hänen mielestään säveltäjällä ei ollut tekijänoikeuksia teoksiinsa. Tämä puoltaa musiikki-piratismin eettistä oikeutusta.

Aku Ankka

Olen samaa mieltä - "ikuinen" musiikki on intuitiivista, Jumalalta tai muulta Korkeimmalta lahjaksi saatua; tekemällä tehty musiikki taas on pelkkää paskaa, joka joutaakin ajan saatossa unohtua!

Tarjosin tästä aiheesta aikanaan tekstiä otsikolla "Hyvällä taiteella ei ole tekijää ollenkaan" Teoston lehteen - arvatkaapa, julkaisivatko... ;-)

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Ellen nyt ihan väärin muista niin Bach teki musiikkia palkkatyönä kirkon palveluksessa. Ihan tekemällä tehtyä, siis. :p

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Vanha idea eikä toteutuskaan niin loistava ole. Vilkaiskaa Unix-uskovaisten paljon hienompaa sivustoa: http://hajotkaa.evvk.com/

Kyseessä on suurempi ja mahtavampi uskonto kuin uskottekaan. Linux nimittäin on ollut yleisin käyttöjärjestelmä jo vuosia ja nykyään Linux-laitteita myydään moninkertaisesti verrattuna perinteisiin tietokoneisiin. Vihje: tarkista mikä käyttöjärjestelmä on ADSL-modeemissasi, WiFi-tukiasemassa, TV:ssä, navigaattorissa jne. jne.

Käyttäjän jannepirinen kuva
Janne G Pirinen

Täyttäisinkö tyhjän sieluni kopimismillä vai ryhtyisinkö pastafariksi?

Jeesuskin sanoi (tai siis ei sanonu, mutta tarkotti): "Anna Universal Music Groupille se, mikä Universal Music Groupille kuuluu" ja: "Anna Universal Music Publishing Groupille se, mikä Universal Music Publishing Groupille kuuluu"