*

Isänmaa ja maailma Isänmaata ja maailmaa käsitteleviä kirjoituksia.

Demarit kieroilevat vaalilakiuudistuksella

Demarit ajavat härskisti omaa etuaan vaalilakiuudistuksessa, joka on yksi meneillään olevien hallitusneuvottelujen kiistakysymyksistä. Viime eduskunta hyväksyi valtakunnallisen kolmen prosentin äänikynnyksen, mutta uuden eduskunnan pitäisi vahvistaa se 2/3 enemmistöllä. Lehtitietojen mukaan keskustelussa on nyt ollut vaihtoehto, jossa vaalilakiuudistus kaadettaisiin ja sen sijaan hyväksyttäisiin malli, jossa Uudenmaan vaalipiiri jaettaisiin kahtia ja joitakin pieniä vaalipiirejä yhdistettäisiin.

Tätä vaihtoehtoa ajanevat nimenomaan demarit, varsin itsekkäistä syistä. Jos vaalilakiuudistus toteutuisi aiottuna, se pudottaisi kunkin suuren puolueen paikkamäärää parilla, ja hyödyttäisi erityisesti keskisuuria ja pieniä eduskuntapuolueita. Sen sijaan nuorten sukupolvien parissa hätää kärsimässä olevat demarit hyötyisivät nykyisten eduskuntapuolueiden vallan sementoinnista, jonka vaalipiirien jakamiseen ja yhdistelyyn perustuva malli aiheuttaisi. Kun Uudenmaan vaalipiiri jaettaisiin, alin efektiivinen vaalikynnys, jolla missään tietyssä piirissä voi päästä läpi eduskuntaan, nousisi nykyisestä noin 2,9 %:sta noin 4,8 %:iin. Tämä vaikeuttaisi entisestään esimerkiksi nuorten suosimien poliittisten liikkeiden, kuten Piraattipulueen, pääsyä vaikuttamaan.

Nyt olisi mahdollisuus kaataa epädemokraattinen 3 %:n äänikynnys ja tehdä pikaisesti uusi vaaliuudistus matalammalla, korkeintaan 2 %:n äänikynnyksellä. Jos tulevat hallituspuolueet pääsisivät asiasta yksimielisyyteen, oppositio tuskin haluaisi leimautua demokratian vastustajiksi vastustamalla hanketta. Piraattipuolueessa on laskettu, että eduskunnan ulkopuolisten puolueiden näkökulmasta 2 %:n valtakunnallista äänikynnystä voisi vielä pitää parannuksena nykytilaan, mutta 3 %:n kynnystä voi sanoa huononnukseksi.

Demarit tekisivät todellisen suurteon suomalaisen demokratian hyväksi, jos he lyöttäytyisivät vihreiden, RKP:n ja kristillisten kanssa ajamaan 2 %:n äänikynnystä. Vihreiden ja RKP:n ansiosta äänikynnys saatiin edellisessä hallituksessa hilattua 3,5:stä kolmeen prosenttiin. Tuolloin kokoomus ja keskusta eivät suostuneet matalampaan kynnykseen.

Myös perussuomalaisilla olisi nyt tilaisuus näyttää, ettei se kuulu Soinin parjaamiin "vanhoihin", valtaansa sementoiviin puolueisiin, vaan tukee aidosti uusien poliittisten liikkeiden nousua eduskuntaan. Vaalilakiuudistuksen suhteen persut ovat tärkeitä oppositiossakin, sillä laki vaatii 2/3 enemmistön. Jos nyt ajettu uudistus kaadettaisiin ja toisenlainen uudistus haluttaisiin silti jo seuraaviin vaaleihin, tämä vaatisi peräti 5/6 enemmistön lain kiireelliseksi julistamiseen. Toivotaan, että sellainen enemmistö löytyy suomalaisen demokratian parantamiseen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Esimerkiksi äänikynnyksen pudottaminen kahteen prosenttiin vaatisi nyt 5/6 enemmistöä. Edellisen eduskunnan hyväksymää perustuslainmuutosta kun ei seuraava eduskunta saa muuttaa, vaan se on vain joko hyväksyttävä tai hylättävä. Minun mielestäni se on hylättävä, koska demarit ovat oikeassa sen sekavuudesta.

Paras ratkaisu olisi vaalipiirien yhdistäminen, mutta Uudenmaan vaalipiirin jakamisessa ei toisaalta ole järkeä.

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Minusta kaikki suuremmat kuin 0.5% kansallinen äänikynnys ovat demokratian sorsimista.

Nykyinen järjestelmä, joka sallii vaalipiirien piilevät äänikynnykset jopa 14% lukemissa (P-karjala?) on myös huijausta. Tämän asian ei tulisi olla eduskuntapuolueiden päätettävissä lainkaan - ne kun ovat päätöksensä tekemisessä jäävejä, aivan niinkuin palkankorotuksistaan päättämisessäkin.

Parempia äänestysjärjestelmiä on paljon ja läheskään kaikki eivät suosi suuria puolueita niinkuin tämä meidän nykyinen äänestämisen irvikuva.

http://plommer.puheenvuoro.uusisuomi.fi/62858-aani... Tässä omia huomioitani asiasta.

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Kansanedustajien palkkioista päättää palkkiotoimikunta, jossa ei muistaakseni ole jäsenenä kansanedustajia.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Suomessa sattuu olemaan poikkeuksellisen hyvä demokratian tilanne piilevästä äänikynnyksestä huolimatta. Kun menee lähes mihin muualle tahansa, törmää opposition vainoon ja totalitarismiin (Venäjällä), pitkiin listoihin (kaikki 3 Suomen muuta naapurimaata), korkeisiin kiinteisiin äänikynnyksiin tai alueellisiin enemmistövaalitapoihin, jotka suosivat jäykkiä kaksipuoluejärjestelmiä. Demokratiapuutteista seuraa mielenosoituksia, hyvinvointipuutteista aggressiivisia mielenosoituksia ja näiden yhdistelmästä sisällissota.

Suomen kokoisessa maassa jonkinlainen puoluevaaliaspekti henkilövaalien ohella on välttämätön, koska puolueiden voimasuhdat ratkaisevat hallitusneuvottelumahdollisuuksia ja äänten jakautumista eduskunnassa. Tällaisesta syystä on ymmärrettävää, ettei siirtoäänivaalitavan ottaminen eduskuntavaaleihin ole realistista.

Pidän nykytilanteessa siedettävänä ratkaisuna tämänhetkisen vaalijärjestelmän säilyttämistä, ainoa selkeä parannus olisi pienimpien vaalipiirien yhdisteleminen ilman Uudenmaan vaalipiirin jakoa.