Isänmaa ja maailma Isänmaata ja maailmaa käsitteleviä kirjoituksia.

Autojen satelliittipaikannus on torjuttava

Ajatus autojen satelliittipaikannukseen perustuvasta verotuksesta on kohdannut kritiikkiä. Suunnitelman keskeistä yksityisyysongelmaa on kuitenkin käsitelty lähinnä sivuasiana.

Sanakirja määrittelee [123] totalitarismin järjestelmäksi, jossa valtio pyrkii hallitsemaan kaikkia elämänalueita. Totalitarismissa valta ”ulottuu alueille, jotka länsimaissa yleensä käsitetään kansalaisten yksityiselämään kuuluviksi”.

Kylmän sodan aikana kansalaisten laajamittainen valvonta nähtiin itäblokin epädemokraattisten järjestelmien ominaispiirteenä. Kylmän sodan päätyttyä katosi tarve ylläpitää tätä viholliskuvaa. Samalla länsimaiden turvallisuuskoneistoilta katosivat melkein kaikki pidäkkeet kansalaisten valvonnan suhteen. Kun ei ollut pahaa vertailukohtaa idässä, valvonnan lisäämistä alettiin propagoida hyvien arvojen puolustamisena.

Passien sormenjälkirekisterin myötä Suomi astui jo askeleen totalitaariseen suuntaan. Vastaavaa rekisteriä ei suinkaan joka EU-maassa toteutettu. Autolla liikkumisen satelliittipaikannus olisi vielä paljon suurempi yksityisyyden loukkaus.

Asiaa ei voi verrata kännyköiden paikantamiseen. Kännykän saa halutessaan helposti pois päältä. Lisäksi sen saa paikantaa vain rikostutkintaa tai pelastamista varten. Verotuksen tehostaminen ei ole riittävä peruste luoda mittasuhteiltaan järisyttävää kyttäysjärjestelmää. On toki myös kyseenalaista, miten verotus tehostuisi. Meillä on jo auton käyttöön perustuva vero, jota kutsutaan polttoaineveroksi.

Autojen satelliittipaikannusta ja vastaavia suunnitelmia voisi luonnehtia pehmeäksi totalitarismiksi. Niissä ei käytetä raakaa väkivaltaa, mutta kylläkin heikennetään ihmisoikeuksien tasoa lakiin perustuvalla pakolla.

Autojen pakollinen satelliittipaikannus ulottaisi valtion valtaa alueelle, joka aiemmin on länsimaissa yleensä käsitetty kansalaisten yksityiselämään kuuluvaksi. Yksityisyysongelma ei ole kilometriverotuksen sivujuonne, jonka voi kuitata parilla lauseella. Se on ydinkysymys, jonka myötä koko suunnitelma muuttuu täysin mahdottomaksi hyväksyä.

Suunnitelmaa käsittelevän työryhmän raportti valmistuu vuoden loppuun mennessä. Silloin selviää, kuinka tosissaan pakollista satelliittivalvontaa ollaan esittämässä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

39Suosittele

39 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (90 kommenttia)

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Blogisti puhuu täyttä totta tässä asiassa. Koko hanke on täysin absurdi ja eräällä tavalla myös pelottava. Vapaa ja kontrolloimaton liikkumisen vapaus on perusoikeus ihmisille.

Kuka tai ketkä ovat näin sairaita päästään, että moista edes ajateltaisiin toteutettavaksi?

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Kaikki nykyiset hallituspuolueet. Hallitusohjelmassa lukee: "Selvitetään satelliit tipaikannukseen perustuvien tienkäyttömaksujen käyttöönottoa."

http://valtioneuvosto.fi/hallitus/hallitusohjelma/... (s. 48)

Pekka Heliste

Verotustiedon keruu ei tarvitse paikkatiedon tarkkaa tallennusta.
Riittää, että järjestelmä rekisteröi millä alueella ajetaan.

Kilometrit voi ottaa vaikka auton matkamittarista tai se voidaan laskea GPS tiedoista siten, että data nollataan heti matka-alkion jälkeen laskemisen jälkeen .

Tällöin autosta luetaan vain alue laskijoiden summakilometrit eli samaan tapaan kuin sähkömittareiden luku tapahtuu.

Koko dataa on aivan järjetöntä siirtää autosta johonkin keskustiedostoon

Verotuksen oikeellisuutta voi autoilija tarkastaa koko ajan auton tietokoneen ruudulta

Mutta paikka kyllä tallentuu muuta kautta jo ilman verotustakin.
EU-direktiivi määrää, että vuonna 2015 ja sen jälkeen valmistetuissa autoissa ja maahantuotavissa autoissa on oltava hätäsoittojärjestelmä joka ilmoittaa auton paikan onnettomuustapaukissa.

Samoin tähän liitetty mustalaatikko-osuus varmistaa, että reitti on tallennettu pitkältä matkalta.

Ja kun tähän liitetään ajopäiväkirja, työnantajien halu seurat työntekijöidne liikkeitä, uudet turvallisuusjärjestelmät ja auton navigoinnin lokitiedostot niin paikkatieto tallentuu jo ilman auton verotustakin ja ihmiset maksavat näisä ominaisuuksista

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Jos nyt edes tämän taistleun voittaisi.

Pekka Heliste

Voiton saa sillä, että vaatii ettei yksityiskohtaisia reittitietoja tallenneta, vain aluevaihdot ja alueiden summat

Muuten jutussa käy kuten kehruujennyjen tuhoamisessa, jennyt tulivat joka tapauksessa

Reija Hirn

Pekka, menikö sinulta ohitse, että jokainen maksaa polttoaineveroa kulutuksen mukaan. Miksi tarvittaisi lisäksi kallis ja monimutkainen seurantajärjestelmä? Ja uusista autoistahan voi poistaa sen vakoilulaatikon jos ei halua sitä pitää.

Pekka Heliste

Itse asiassa kännykkä jättää paljon henkilökohatisempisa reittijälkiä kuin auto. Auto kulkee teitä pitkin eikä sillä ajeta taloihin sisälle.

Niinpä kadulle pysäköidyn auton omistajan sijaintia ei voi selvittää kovinkaan tarkasti tai käyttäjä voi olla aivan muu kuin auton omistaja/haltija

Kännykän voi sulkea tai käyttää prepaidia , mutta autonkin voi korvata julkisella liikenteellä tai kävellä tai pyöräillä, jos haluaa pysyä tuntemattomana

Tai ajaa vanhalla autolla

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Autoa on suuressa osassa Suomea vähän hankala korvata järkevästi millään.

Pekka Heliste

Niin on kännykkääkin, monella on työnantajan kännykkä ja työnantaja velvoittaa pitämään sen auki, myös työajan ulkopuolella

Moni tekee töitä on-call-periaatteella

Martti Laines

"Itse asiassa kännykkä jättää paljon henkilökohatisempisa reittijälkiä kuin auto"

Kännykän voi sulkea. Tai jättää kotiin. Esitetyssä seurantajärjestelmässä ei ole mahdollisuutta lähteä matkaan ja sulkea paikannus.

Pekka Heliste

Oman autonkin voi korvata julkisella tai taksilla tai polkupyörällä tai kävellä.

Monella on työnantjan kännykkä ja työnantaja velvoitta pitämään sen auki ja kuten viime päivien uutisista on käynyt ilmi, myös työajan ulkopuolella

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #11

Oikein taitava ihminen voi tehdä soitonsiirron kännykkäänsä.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #14

Käännetty puhelu rekisteröityy aivan kuten suorakin ja jälkeen päin nähdään mihin numeroon puhelu oli käännetty ja kummankin puhelimen sijainti voidaan selvittää

Pekka Heliste

verotus ei tarvitse yksityiskohtaisen reitin tallennusta, riittää, että kirjataan aluevaihdot.

Ja tuo reittien rekisteröinti on niin massiivinen, kallisa ja turha , että se varmaan karsitaan ensimmäisenä ja autosta siirrteään vain alueiden summakm

Käyttäjän RiittaKlemettiLilja kuva
Riitta Klemetti Lilja Vastaus kommenttiin #12

Oli se sitten minkä asteista kyttäämistä hyvänsä, niin kaikenlainen kyttääminen ja vahtiminen on kyllä sitä "isovelivalvontaa" ja sille on ehdottomasti sanottava EI jokaisen itsenäisen ihmisen!

Käyttäjän kivisto kuva
Harri Kivistö

Se että on olemassa erilaisia järjestelmiä joita voi potentiaalisesti käyttää paikantamiseen tai muuhun valvontaan ei tarkoita että olisi jotenkin hyväksyttävämpää rakentaa uusia laajoja valvontamekanismeja. Kummallista että esimerkiksi vihreät tuntuvat olettavan näin viimeaikaisessa kommentoinnissa, jossa pyrkivät puolustelemaan autojen satelliittipaikannusta.

Käyttäjän JuSa kuva
Juhani Sademaa

Hyväksyn täysin järjestelmän sillä ehdolla, että ajoneuvo lähettää edelleen vain kilometrit ja vyöhykkeen ilman paikkatietoja. Muussa tapauksessa minulle on myös pienempi paha, jos auton liikkeitä valvotaan, ei yksityistä ihmistä. En samaista itseäni autooni.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Autoani käyttää vain yksi yksityinen ihminen - minä. Seurattaessa autoani, seurataan minua.

Pekka Heliste

Et istu aina autossa, voit myös matkustaa kaverin autolla tai kävellä tai pyöräillä tai käyttää julkisia.

Autolla et aja kenenkään asuntoon, joten ei tiedetä tarkasti missä olet

Ja jos tallennetaan vain verotuksen kannalta välttämätön eli millä alueella olet ajellut ja kuinka paljon niin siitä ei voi päätellä paljoakaan sinun sijainneista

Reija Hirn Vastaus kommenttiin #19

Kun se ei kertakaikkiaan kuulu kenellekään, mihin aikaan ja minä päivänä olen jollain paikkakunnalla ajellut. En tule koskaan hyväksymään minkäänlaista liikkeitteni seuraamista.

Käyttäjän JuSa kuva
Juhani Sademaa

Sillä tiedolla missä autoni kulloinkin on, saa kovin vähän tietoa minun tekemisistäni. Ainoastaan silloin, kun auto on liikkeessä, se kertoo paikkani. Siis aika pienen osan ajasta. Kun auto seisoo, muualla kuin liikennevaloissa, voin olla hyvinkin kaukana siitä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Jos lähetetään vain kilometrit ja vyöhyke ilman paikkatietoja, häviää viimeinenkin mahdollisuus puolustautua järjestelmän tekemiä virhelaskutuksia vastaan. Suo siellä, vetelä täällä. Tämän järjestelmän ajajat ovat kovin innokkaita heikentämään kansalaisten oikeusturvaa, mutta ovathan siinä kyseessä suuret rahastusmahdollisuudet.

Pekka Heliste

Auton tietokoneen näytöltä voit koko ajan tarkistaa tallentaako kone oikein.

Ja voit auton navigaattorilla tallentaa kaikki reitit tarkasti ja verrata laskuun , sen jälkeen voit deletoida tiedoston

Käyttäjän JanneLinna kuva
Janne Linna Vastaus kommenttiin #21

Pitääkö sitten hankkia tietokone ja navigaattori autoon jos sellaisia ei satu olemaan?.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #25

Ei, nehän ovat vakiovarusteena 2015 lähtien. Eli hätäpaikannus aiheuttaa sen, että laitteet ovat olemassa.

Ja varmaan silloin voi tietokoneen/navigaattorin näytöltä tarkistaa verokm.

Vanhat autot ajetaan hautaan perinteisillä veroilla

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Jotta järjestelmä olisi edes vähimmillään uskottava ja luotettava, sen pitäisi tukeutua GPS:n lisäksi venäläisten Glonass sekä Euroopan Galileo-järjestelmiin.

Satelliittipaikannusjärjestelmistä GPS on nimittäin kaikkein epäluotettavin, koska se on samalla vanhin. Osa järjestelmän satelliiteista on jo ns. eläköitymisiässä jonka seikan mm. Pentagon myöntää.

Useita järjestelmiä tulee tukea myös siksi, että kriisien syttyessä suurvalloilla on taipumus häiritä satelliittitaajuuksia, jotta vihollinen ei hyödy suunnistusdatasta.

Operaatio Desert Stormin aikaan autoilijoille olisi tullut yllättäviä laskuja, koska GPS näytti mitä sattui nimenomaisesti häirinnän johdosta.

Kokonaisuutena vastustan koko hanketta ja odotan kansalaisaloitetta lain estämiseksi.

Pekka Heliste

Alueet ovat suuria, joten ainoastaan rajalla olevilla on mahdollisuus saada väärää paikkatietoa .

GPS dataa voidaan tarkentaa maanpäällisillä asemilla esim YLE lähettää tarkistussignaalia, jolla heikennetty GPS saadaan korjattua

Sama sadaan tarvittaessa myös mobiilista

Ja GPS perustuu moni muukin esim lentäminen, joten heikentäminne on epätodennäköistä, tuskinpa USA pistää koko konekantaa seisomaan

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Lentäminen ei onneksi perustu GPS:ään, vaan sitä käytetään apuvälineenä. Syy siihen, miksi ei olla GPS:n varassa, on helppo löytää:

CAA: http://www.caa.co.uk/docs/33/CAPAP2003_09.PDF

"The study has shown that GPS is susceptible to different types of failures with potential impacts on safety if not identified and reported within specified time periods. The current system level and user level monitoring mechanisms have been shown to be inadequate for providing the necessary integrity monitoring capability"

ICAO 2013:

http://legacy.icao.int/anb/panels/acp/wg/f/wgf28/a...

3. CONCLUSION
WG-F is invited to consider the information in this paper, and to consider;
-That use of GPS jamming devices (PPD’s) is a serious threat to aviation safety.
-That the issue is becoming international in nature and not isolated to a few countries.
-To consider what could be done in the ITU to raise awareness on the seriousness of the issue.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #28

"1.2 Aviation relies heavily on GPS and other space based navigation systems for area navigation and precision approach. Aircraft avionics such as the Flight Management Systems (FMS) require GPS timing for a large number of onboard functions including Terrain Avoidance Warning System (TAWS) or Enhanced Ground Proximity Warning Systems (EGPWS) and the Flight Data and Cockpit Voice Recorders. Onboard avionics are highly integrated on commercial aircraft and are very dependent on GPS timing data."

Kuten samasta paperista voi lukea, lentäminne tukeutuu voimakkaasti GPS ominaisuuksiin.

Mutta ei lentäminen ole yhden järjestelmän varassa esim paikkatietoa käsitellään Airbussissa normaalisti 2x GPS laitteistolla ja 3xinertialaitteistolla, joten paikka voidaan määritellä vaikka GPS signaalia ei ole

Ja laskeutuminen tehdään edelleen ILS laitteiston avulla.

GPS on oleellinen osa lentämisen automatisointia vaikka siihen liittyy ongelmia kuten muihinkin tekniikoihin

Pekka Heliste

Eivät nuo epätarkuuudet liity vanhenemiseeen vaan ilmakehän aiheuttamiin virheisiin ja vastaanoottimen kellojen laatuun.Satelliitin päässä kellotus tehdään atomikellolla mutta vastaanottimessa on useimmiten halpa kvartsikello.

Lentokoneessa voidaan pitää parempilaatuista kelloa

Lisäksi virheitä voidaan korjat monin menetelmin:

Differentiaalinen GPS kehitettiin SA-häirinnän aiheuttaman epätarkkuuden poistamiseen muun muassa merenkulkijoiden tarpeisiin

Assisted GPS (A-GPS) eli avustettu GPS kattaa alleen monenlaisia eri tekniikoita ja niillä virheet voidaan poistaa.

Tuo Desert Stormin aikainen GPS oli muutenkin epätarkka eikä sitä käytetty silloin juuri mihinkään ilman lisätarkennuksia.

Vasta vuonna 2000 USA poisti epätarkennuksen kaupallisesta signaalista.

Ja edellen lentokoneissa on varalta muita järjestelmiä esim inertiasuunnistus, magneettikompassi, ILS etc

Käyttäjän OulaLintula kuva
Oula Lintula

Toiston uhalla:

On käsittämätöntä, että vasemmistolainen liikenneministeri ehdottaa satojen miljoonien tulonsiirtoa suomalaiselta työläiseltä monikansalliselle elektroniikkateollisuudelle. Kyttäyksenhaluko tässä on taustalla? Vai ihan silkka lobbaus?

En tiedä, siksi spekuloin. Yksilönvapauksien (joihin kuuluu myös oikeus yksityisyyden suojaan) nimissä pistän yhtä kaikki hanttiin loppuun asti.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Liikennöinti parinkymmenen vuoden tähtäimellä tulee perustumaan yhä voimakkaammin yhteiskäyttöisiin robottiautoihin. Robottiauto kommunikoi liikenneympäristönsä muiden ajoneuvojen kanssa koko ajan valtavilla datamäärillä. Samoin tulevaisuuden autot ovat kiinni netissä kaiken aikaa. Veikkaan, ettei tämä taistelu kannata, koska autosi paikkatieto välittyy kotivaltiosi "isoveljelle" ja CIA:lle joka tapauksessa, etkä voi sitä mitenkään estää. Otat fillarin alle ja jätät elektroniikan kotiin kun pitää lähteä hämärähommiin tai vieraisiin.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Se nyt vaan on niin, että on pakko samaistua Börjen ajatuksiin. En itsekkään pidä siitä, että ihmisiä yksilöinä seurattaisiin, mutta valitettavasti kehitys kulkee vääjäämättä tähän suuntaan ja tuo myös paljon hyviä puolia esille(tulevaisuudessa).

Jos ajatellaan vaikkapa järjestelmää, joka ilmoittaa ihmiselle sattuneesta sydänkohtauksesta tai auton liikenneonnettomuudesta automaattisesti, niin onhan tuollaiset menetelmät jokaisen mielestä hyväksyttäviä ja tulevaisuudessa ihan arkipäivää.

Ongelma on vain siinä, että kuinka saamme turvattua yksilön henkilökohtaisen suojan sellaisilta asioilta, mitkä eivät missään tapauksessa kuulu yleisen turvallisuuden tai henkilön itsensä kannalta yksityissuojan piiriin.

Käyttäjän HeikkiAalto kuva
Heikki Aalto

Whenever I hear anyone arguing for slavery, I feel a strong impulse to see it tried on him personally.

Petrik Halinen

On tyypillistä totaalidemokratiaa, että asiat pyritään hoitamaan mahdollisimman kalliisti ja monimutkaisesti. Tarkoitus on synnyttää mahdollisimman paljon lisää työpaikkoja ja ehkäistä samalla vallitsevaa järjestelmää vastustavien kyky kiertää järjestelmää.

Seppo Paasikallio

USA tarvitsee eurooppalaisen esimerkin saattaakseen vahvan kontrollin päälle. Heiän voimassaolevien sääntojen mukaan poliisi ei saa asentaa GPS laitetta edes rikollisen autoon seurantaa varten ilman tuomioistuimen päätostä asiasta.

Jyrkin ja Jutan ainoa tarkoitus on olla malliesimerkkinä maailmalle kaikessa. Näin helppoa meidän on kontrolloida kaikkia. Tulevassa uudessa maailmanjärjestyksessä sehän on täysin välttämätontä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Jenkkien mielestä on täysin ok kuunnella vaikka Merkelin puheluita, joten kukin uskoo mihin haluaa.

Jokaisen omissa nimissä oleva kännykkä voidaan jo paikantaa. Miksi se oma auto onkin yhtäkkiä kännykkää ihmeellisempi kapine? Paikannuksen voi edelleen halutessaan välttää.

Alexius Manfelt

Yksinkertaisesti, paska juttu. Pitää tehdä kaikki mahdollinen moisen estämiseksi. Onneksi kymmenen vuoden kuluttua tulee ajokortti katkolle eli 75 täytettyäni.

Joten jos ostan tulevan merkkivuoden 2014 auton, niin ajan sillä lopun kortillisen aikani ja jopa pidempäänkin. Jos ostan kunnon dieselin, jolla voi ajaa vaikka 500.000 kilometriä tai enemmän. Niin minun kilometreilläni saan ajaa vähintään 25 vuotta, ja silloin olen jo tuhkana.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Viinan osto kortilla on jo historiaa mutta kaiketi GPS-laitteen häirintä tulevaisuudessa tulee olemaan uutta ja suurta, samaa verrattuna alkoholin vastaiseen kamppailuun kuten tiedämme historiasta.

Seppo Paasikallio

vastaus 33.lle. Kirjoitin mikä on USA virallinen laki. Kuten tiedämme heidän nykyinen valtionjohtonsa ei piittaa mistään. Sinun kannanottosi vahvistaa, että kaikki mitä voidaan kaikkia keinoja käyttäen saada selville yksityisiltä ihmisiltä on Sinulle OK ja siten hyväksyt suunnitellun Isovelisysteemin. Minä vierastan Orwellin maailmaa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Onko jenkkien valtionjohto sitten joskus ollut moraalisempi? Tai minkään muunkaan suurvallan. Ihan turha kuvitella, että kaupasta saisit muutaman vuoden kuluttua autoa, jota ei ole varustettu seurantajärjestelmällä tekipä Suomen valtio ihan minkä tahansa päätöksen. En väitä olevani innostunut aiheesta, mutten kuvittele mahdottomia.

Reija Hirn

Se seurantajärjestelmä voidaan poistaa heti tullissa. Meidän ei ole pakko hyväksyä mitä tahansa lisälaitteita autoihin.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #89

Vuoden 2015 jälkeen valmistetuissa autoissa pakollinen katsastusvaruste.
Perustuu EU-direktiiviin.

Jos laitetta ei löydy niin kilvet lähtee autosta

Reija Hirn Vastaus kommenttiin #92

Direktiivejä ei tarvitse noudattaa, koska direktiivi on suositus, ei laki. Ja voihan sen laitteen panna paikoilleen katsastuksen ajaksi. Pahimmassa tapauksessa on pakko ajaa katsastamatta autoa.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Börje Uimosen totalisatorisen yhteiskunnan kannatus ihmetyttää hienoisesti. Se ei ole yllätys, kun muistaa oikeusministeri Tuija Braxin (vihr) tekoset ministerinä. Vihreät ovatkin hämmästyttävästi rajaamassa yksilön oikeutta päättää omista asioistaan.

Ministeri Kyllösen (vas) ja Shellin hallituksen puheenjohtaja Ollilan allianssi on katkaistava alkuunsa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

En minä kaipaa mitään totalitääristä yhteiskuntaa. Minä vain en usko, että välttäisimme millään konstilla tilanteen, jossa automme sijainti ei paljastu. Vähän kuin kännykän kanssa. Sen on pakko kertoa itsestään toimiakseen.

Älyä lisätään autoihin koko ajan ja tietoliikenteen määrä on hurjaa.

"Älyliikenne edellyttää, että autot kommunikoivat liikkeistään keskenään. Tämä aiheuttaa valtavasti tietoliikennettä. Continentalin toimitusjohtaja Christoph Hagedorn sanoo, että auto aiheuttaa gigatavun verran tietoliikennettä minuutissa. "

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/nama+ovat+itse...

Jos autosi viestii tekemisistään gigan dataa minuutissa, niin saattaa olla, että sen sijaintikin selviää.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Tavallisissa autoissa ei nykyisin ole minkään sortin tietoliikennelaitteistoa, ellei käyttäjä sellaista erikseen asenna. Tästä huolimatta jotkin autot osaavat jarruttaa, taskupysäköidä ja suorittaa muita toimintoja automatisoidusti. Auto voi vallan mainiosti tarkkailla ympäristöään ilman teleyhteyksiä. Myöskään Googlen itsenäisesti ajavat autot eivät edellytä kaikkien autojen satelliittiseurantaa, eivätkä onneksi ole muutenkaan riippuvaisia nettiyhteydestä.

Kaikki "älykkään liikenteen" hypettäjien listaamat edut löytyvät jo nyt (ilman telekommunikaatiolaitteita toimivista) autoista tai viimeistään älypuhelimesta. Pakollista seurantalaitetta tarvitaan vain autoilijan valvontaan ja kontrolliin, ei kertakaikkiaan mihinkään mistä olisi autoilijalle etua.

P.S. Autojen integroidut navigointijärjestelmät ovat niin onnettomia, että toivon ettei navigoinnista ikinä tule vakiovarustetta. Älypuhelimen voi päivittää parin vuoden välein ja ohjelmisto sekä kartat päivittyvät jatkuvasti, kun taas autonavissa laitteisto ja ohjelmistot ovat kivikautisia jo ostettaessa, ja karttapäivityksistäkin saa pulittaa sen 170 € vuodessa. Android nyt vaan on mennyt lujaa ohi siitä mitä perinteiset navigaattorifirmat autovalmistajien kera, saati jokin kansallinen älyliikenneohjelmisto, pystyisivät ikinä tarjoamaan.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #44

Autojen tietoliikenne tulee lisääntymään vaikka tämän päivän tilanne halpojen autojen suhteen vielä on mikä on. Olet varmaan älypuhelimen käyttäjänä havainnut, että ohjelmistopäivityksiä tarjotaan vähän väliä. Näin käy autojenkin osalta. Tämä tietenkin koskee kaikkia auton ohjelmistoja. Ei pelkästään niitä navigaattoreita. Tule nyt pois siitä tynnyristä.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #44

Laitteisto tulee pakollisena vuodesta 2015 jokaiseen uuteen autoon.

Kuluttaja voi ostaa sellisen auton, jossa tekniikka on ajan tasalla

Käyttäjän attepulli kuva
Atte Pulli

Ei tarvita mitään kallista teknologiaa, jos matkamittarin lukema otetaan ylös vuosittaisen katsastuksen yhteydessä. Eikä olisi iso lisävaiva katsastusinssillekään. Katsastusten välinen lukemien erotus -> verotus.

Pekka Heliste

Tästä on luovuttu mittarin helon manipuloitavuuden vuoksi esim Ruotsissa

Käyttäjän RiittaKlemettiLilja kuva
Riitta Klemetti Lilja

Älkää suomalaiset ikäpäivänä hyväksykö tätä kyttäysjärjestelmää, älkääkä mitään muutakaan vastaavaa!

Käyttäjän ArttuManninen kuva
Arttu Manninen

Tästä kyttäysjärjestelmästä kaavaillaan varmaan vientivalttia, ainakin hmm... Pohjois-Koreaan, ai niin, eihän siellä ole autoja. Toinen voisi olla DDR? Voisiko joku kertoa Suomen eliitille että se on lakkautettu. Mutta kertokaa varovasti.

Pekka Heliste

USA on ottanut Harppi-Saksan ja NL roolin.

Siellä lähes 2 miljoonaa ihmistä kyttää maailman tietoliikennettä ja miljoona rahaliikennettä. Suomi luovuttaa sinunkin tili-ja tilisiirtotietosi USA:aan

Ja USA raknetaa valtavia serverikeskuksia, joilla voidaan kytätä kaikkea maailman tieto-ja rahaliikennettä

Kiina on harjoittelija tässä jutussa ja NL ja Itä-Saksa amatöörejä

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tämä GPS tms. ja vielä kehittyneempi järjestelmä tulee joka tapauksessa. Oletteko ajatelleet sitä, että nykyauto on jo itsessään suuri tietojärjestelmä. Siellä lähes kaikki on digitalisoitua.

Kiinteät navigaattorit, GPS-antennit, koko elektroniikka ja "bitti" poikittain konepellin alla. Siis nykyautoa voidaan seurata tarvittaessa koska tahansa. Tietosuojalainsäädäntö on avainasemassa.

Jos et halua tätä, osta Volvo Amazon.

Jonas Hellgren

Kannattaisi keskittyä paikallistamislaitteiston häiritsijän/väärän datan lähettäjän kehittämiseen. Sellaisille avautuu suuret markkinat.

Tästä tulee samanlainen teknosota kuin elokuvien tai musiikin suojauskoodeista. Krakkerit kehittävät heti uuden purkusysteemin kun paikallistamislaitteistoa päivitetään.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jo nyt kuluttajillekin myydään jammereita, nopealla googlauksella ainakin 270 W teholuokkaan saakka (matkalaukkumalli). Hinnat vaihtelevat välillä 10-10 000 euroa liikkeestä ostettuna, mutta suoraan Kiinasta tilaamalla luonnollisesti vähemmän.

Ainoa asia joka noiden käyttöä on rajoittanut on se, että niin GPS:stä kuin matkapuhelimistakin on kansalaisille hyötyä. Häirintälaitteita on siis käyttänyt vain hyvin pieni joukko ihmisiä ja hekin satunnaisesti lähinnä silloin, kun laitteen käytöstä on ollut heille hyötyä.

Nyt ollaan aivan vartavasten ja tarkoituksella järjestämässä tilanne, että jammerin tai väärää signaalia lähettävän laitteen käytöstä olisi jokaisella rahallista hyötyä. Tuon jälkeen ei luonnollisesti mikään tarpeellinen tai hyödyllinenkään ko laitteiden sovellus toimi. Jokaista laitetta kun ei erikseen tarvitse häiritä, vaan muutama vakoiluun/rahankeräykseen kyllästynyt henkilö kaupunginosaa kohden riittää.

Ollaan siis tahallaan tuhoamassa tällä hetkellä aivan tyydyttävästi toimivaa matkapuhelin- ja navigointijärjestelmää. Saahan sillä tietysti hetkeksi uutta myyntiä, kun keksitään korvaava järjestelmä, mutta siirtymäkausi ei tule välttämättä olemaan helppo.

Pekka Heliste

Siitä tulee tai se jo onkin samanlainen laite kuin tutkanpaljastin.

Ja löytyy helposti ja varmasti ja voidaan havaita kaukaa

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Voisit hiukan avata taustaasi. Kiinnostaisi tietää, millä koulutuksella saavuttaa tuollaisen tekniikkauskon tason. Pitää olla markkinointipuolen tai managerin taustaa? Veikkaisin joko suoraa tai enintään yhden väliportaan päässä olevaa asemaa järjestelmiä myyvässä yrityksessä.

Sinulla kun kaikki laitteet toimivat äärettömän luotettavasti kaikissa olosuhteissa, kun taas meillä muilla ne voivat hyvällä tuurilla toimia hyvissä olosuhteissa suhteellisen luotettavasti jos niitä ei häiritä.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #62

Olen eläkeläinen, mutta tei töitä 40 vuotta tietoliikenteen parissa.

Ei mikään tekniikka 100 % varmaa ole, mutta varmistamalla, testaamalla ja rakentamalla asiakaspalvelumalleja erilaiisn ongelmatilanteisiin saadaan varsin luotettavia ratkaisuja

Jos se ensimmäinen ihminen olisi ollut kuin sinä niin eläisimme vielä puissa ja söisimme hedelmiä

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #73

Tuosta johtunee se ero. Minä työskentelen matkustajalentokoneiden parissa, jossa ympäristössä maksavien asiakkaiden käyttäminen koekuormitusdummyina tai bugitestaajina ilman heidän suostumustaan olisi enemmän kuin poikkeuksellista. Myös käsite "varsin luotettava" voi tarkoittaa eri asiaa kuin mitä se tarkoittaa mokkuloita provisiopalkalla myyvälle ihmiselle.

Mitä ehdotat lääkkeeksi, että mekin pääsisimme alas puista eikä tarvitsisi enää syödä banaaneita? Pitäisikö koneet lähettää ilmaan heti kun on vähänkin mahdollista, että ne voivat pysyä ilmassa? Pitäisikö niistä tehdä sellaisia, että ne putoavat jos kännykkäyhteys katkeaa - onhan yhteys kuitenkin "varsin luotettava"? Jos koneen voisi kuka tahansa sammuttaa kympin hintaisella patterikäyttöisellä kaukosäätimellä niin riittäisikö, että sanottaisiin ettei tällaisia kaukosäätimiä saa käyttää? Pitäisikö koneiden luotettavuustasoa laskea merkittävästi, jos sillä saataisiin myytyä enemmän nettiliittymiä tai gps-laitteita?

Ideoistasi riippumatta pidätän kuitenkin edelleen oikeuden asua puussa, koska täältä näkee kauas ja hedelmät ovat tarveellisiä.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #76

Olen toiminut teknisenä johtajana ja projektipäällikkönä monessa maassa.

Tietoliikenteessä luotettavuusvaatimukset runkoverkossa ovat varsin korkeat ja se varmistetaan moninkertaisesti. Se ei estä kaikkia katkoksia

Näyttävät nuo koneet tulevan alas sinunkin mentelmistä huolimatta

Kokemuksen mukaan ihminen on se heikoin lenkki, tekniikka on lähes aina luotettavampi kuin ihminen.

Ja kuten kerroin, jokaiseen ongelmaan löytyy ratkaisuja ja asioita voidaan varmistaa esim koneissa on usean gps rinnalla inertiasuuntimet, nekin varmistettuina.

Eli ei luettavuutta vaativissa järjestelmissä toimita yhden tekniikan varassa.

Ja auton km verotus on sen verran vaaratonta ihmishengelle, että siellä selvitään pienemmilläkin tarkkuuksilla.

Reija Hirn Vastaus kommenttiin #77

Siinä tekniikkahurmoksessa ei kuitenkaan kannattaisi uhrata aikaa ja rahaa tarpeettomien järjestelmien kehittämiseen. Muistutan taas siitä, että polttoaineen verottaminen on halvin ja oikeudenmukaisin tapa.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #76

Lentotoiminta on hyvä esimerkki, miten yksityisyyttä voidaan loukata.

Jotta pääsisit koneeseen niin jopa persreikäsi voidaan kaiveskella, jos joku nilkki niin päättää.

Ja ilmailu on kehittänyt röntgenskannereita, joilla voidaan tutkia , millaiset munat tai millaiset rinnat sinulla on tai minkämerkkinen tampooni reiässä on.

Ja noilla GPS häiritsimillä sotketaan kaikki turvalaitteet koneessa, ei vain GPs joten veikkaanpa, että ne kerätään jo nyt pois tarkastuksessa

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

"Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan"

Jo 500-vuotta vanhat oikeusperiaatteet ollaan heittämässä romukoppaan "vain muutaman dollarin tähden."

Olemme syöksymässä täyttä vauhtia sci-fi kirjailija (mm. Blade Runner) Philip.K.Dickin maailmaan. Maailmaan, jota kirjailija ei itsekään olisi uskonut todeksi.

Kivistön ketjussa aikaisemmin esittämä kommentti on syytä nostaa uudelleen esille.

"Se että on olemassa erilaisia järjestelmiä joita voi potentiaalisesti käyttää paikantamiseen tai muuhun valvontaan ei tarkoita että olisi jotenkin hyväksyttävämpää rakentaa uusia laajoja valvontamekanismeja."

Kontrolli ja valvonta eivät haittaa, jos elämme demokratiassa tai viisaan kuninkaan yksinvaltiudessa.

Mutta kuka ennustaa sen, millainen organisaatio meitä hallitsee 20 vuoden kuluttua tai millaisessa valtiomuodossa elämme.

Hallinnolle on paljon helpompaa iskeä Predatorilla, kun tietää millä ajoneuvolla liikut ja missä autosi kulkee. Ole siinä sitten toisin ajattelija.

Käyttäjän PetSu kuva
Petri Suomi

Eihän nettiäkään kukaan aluksi pystynyt valvomaan, sanottiin. Samoin kävi matkapuhelinten kanssa. Mahdottomia seurata.

Mutta, kuis kävi. Tänään Saksan Liittokansleri Merkel soittaa USA:n Presidentille Obamalle ja pyytää selitystä miksi ex-NSA Snowdenin listalla on Yhdysvaltalaisen tiedustelupalvelun kirjaamia Euroopan tärkeimpien päättäjien yltiöpäisen salaiset ja varjellut numerot? Onko niitä kuunneltu? On, kertoo entinen NSA:n työntekijä Snowden. Nyt sitten Valkoisen Talon tiedottaja kiemurtelee, lehdistötilaisuudessa, että NSA ei kuuntele salaa minkään maan päämiesten tai naisten puhelimia.

Hän jätti sanomatta, että onko kuunnelleet ennen kuin jäivät kiinni.

Se on mukavaa kehitellä muka harmittomia tekniikoita ja sitten myöhemin alkaa vaatia lupia muuhunkin tarkkailuun, kun tällä järjestelmällä sitäkin voi kätevästi hoitaa ja puolustella sitä sillä, että kuinka se helpottiaisi taas sitä ja tätä.

Jos ei muuta, niin Snowden sai aikaan sen, että Kremliin Moskovaan tilattiin taannoin tuhansia manuaalisia kirjoituskoneita.

Hankitaisko me sitten polkupyöriä, kun niihin ei kaavailla paikantimia, jos vielä unohtaa kapakkareissullaan kännykän kotiinsa ja maksaa kaljat käteisellä, ei kukaan tiedä kuka dokaa liikaa. Ei tule kukaan holhoomaan, vaikka joskus innostus liikaa. Ja samalla voidaan ajella ympäri Suomea ja Eurooppaakin kenekään kyttäämättä kilsoja tai nopeuksia.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa on noin 3 miljoonaa autoa. Autojen sateliittiseurantajärjestelmän tulisi olla reaaliaikainen, jolloin sen avulla voitaisiin seurata jokaisen auton liikettä jatkuvasti.

Jokaisessa normaalissa vuodessa on 8760 tuntia ja karkausvuodessa 8784 tuntia. Jokaisen auton liikkeistä tulee ottamaan koordinaatit ja ajoreitit ylös ja laskemaan niistä liikuttu etäisyys, jotta autojen käytöstä voitaisiin laskuttaa järjestelmän puitteissa.

Oletetaan, että jokaista autoa ajetaan keskimäärin 15000 kilometriä vuodessa, jolloin keskimääräinen päivittäinen ajomatka olisi noin 41 kilometriä. Tässä tilanteessa teknisesti toimivin järjestelmä olisi hankkia sateliitit, jotka on suunniteltu nimenomaan Suomessa olevan autoliikenteen seuraamiseen.

Suomen autoliikenteen seuraamiseen suunniteltujen satelliitien suhteen on sellainen ongelma, että tälläinen järjestelmä tulisi todella kalliiksi. Yksittäisen satelliitin hinta on satoja miljoonia euroja, sen laukaisu maksaa satoja miljoonia lisää ja tämän lisäksi niille pitää rakentaa maanpinnalle organisaatio, joka seuraa niiden toimintaa. Tällä organisaatiolla tulee olla laitteet ja kyky analysoida satelliittien lähettämää tietoa, johon laskutus perustuu.

Kaiken kaikkiaan kyseisen järjestelmän luomisen hinnaksi tulee helposti useita miljardeja euroja. Tälläinen järjestelmä tulee olemaan myös kallis ylläpidettävä etenkin jos satelliittejä pitää uusia jossain välissä. Lisäksi voidaan kysyä, että onko järkevää laukaista uusia satelliittejä tilanteessa, jossa maata kiertävällä radalla on jo avaruusromua ongelmaksi asti.

Pekka Heliste

Reaaliaikainen seuranta tehdään auton omalla laitteistolla ja tallennetaan auton tietokoneen muistiin .Ja pelkkänä laskurilukuna eli montako km milläkin alueella

Summatiedot eri alueilla ajetuista km välitetään esim muutman päivän-viikon välein keskustietokantaan

Näin siirrettävä datan määrä on vähäinen,suurin piirtein yksi tekstari per jakso.

Seurantaan käytetään jo olemassaolevia stelliitteja eli mitään uutta taivaalle ei tarvita eikä satellittien kautta välitetä mitään.

Data siirretään mobiilidatana autosta

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Edellisessä viestissäsi kerroit, että auton kilometrilukema on liian epäluotettava tapa selvittää ajomäärä, koska se on tallennettu auton tietokoneeseen ja sitä voi helposti peukaloida (tästä olen samaa mieltä).
Nyt ehdotat, että samaan tietokoneeseen, johon ajomääräkin on tallennettu, tallennetaan toinen matkalukema, jota sitten ei voikaan muuttaa. Haluat myös jokaiseen autoon kännykkäliittymän. Oletko edelleen tai oletko ollut töissä yrityksessä, joka myy kännykkäliittymiä?

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #70

Olen eläkeläinen enkä myy enää mitään, mutta teleoperaatttorilla olin töissä 37 vuotta.
Ja tuo kännykkäliittymä tulee jo 2015 jokaiseen uuteen autoon pakollisena, joten mitään ei tarvitse enää myydä

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #70

Kysymys on suojauksesta ja jos tietoa kerätään päivittäin, muutaman päivän välein niin kovin työlästä on manipulointikin.Ja jää helpsoti kiinni, kun vääntää mittaria pienemmäki väärään aikaan

Auton matkamittarin mekaaninen lukeminen tapahtuu vain kerran vuodessa ja silloin kannattaa manipuoloidakin

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Tuo ei ole reaaliaikaista seurantaa vaan tuossa mallissa seuranta tapahtuu viiveellä. Kyseinen viive on joko päivien tai jopa viikon luokkaa. Lisäksi on mahdollista, että auton tietokonetta peukaloidaan niin, että kilometrejä kiertyy mittariin hitaammin kuin pitäisi.

Tuon idean ongelma on verotettavien oikeusturva. Mielestäni ei ole riittävää, että autolla ajamisesta verotetaan könttösummalla erittelemättä sitä, mistä kyseinen summa koostuu ja milloin autolla on ajettu. Mielestäni verotettavilla on oikeus tietää milloin heidän autollaan ajetut kilometrit ovat tulleet, että he voivat verrata näitä lukuja omiin matkoihinsa ja näin varmistaa oman oikeusturvansa.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #71

Verotettava voi seurata verokertymää tietokoneen näytöltä tai kuten sähkön kulutusta netistä.

Tietysti turvallisuus vaatii, että tietokonetta ei peukaloida ja jos tehdäänkin niin siitä jää jälki.

Näinhän käy kaikissa järjestelmissä, joissa asiaton tietojen tarkastelu on kielletty ja sitä seurataan.

Käyttäjän PetSu kuva
Petri Suomi

Lueskelin hiukan asian tiimoilta tekniikasta. GPS on Yhdysvaltojen aikoinaan hylkäämä ilmavoimille rakennettu paikannusjärjestelmä. Edelleen GPS järjetelmää hoitaa Yhdysvaltain ilmavoimat. Sitä ei ole tarkoitettu eikä suunniteltu alunperin maaliikenteen paikannukseen lainkaan. Sen tarkuus oli Presidentti Clintonin ollessa Presidenttinä heille jo riittämätätön, mutta sen huomattiin toimivan maaliikenteen ohjauksessa vielä muutaman vuoden ja silloin avaruussukkulaliikenne oli voimissaan, joten satelliitteja huollettiin ja vaihdettiin jopa uusiin. Se päätettiin avata täydellä tarkkuudellaan kaikkien käyttöön, koska se nyt siellä on. Vanhimmat satelliitit ovat 1970-luvulta.

Kun sitten Challegerit pantiin hyllylle lopullisesti, kukaan ei niitä huolla ja yksi toisensa jälkeen vanhimmasta päästä taivaalla kiertävistä satelliiteista vikaantuu ja vanhetessa lopettaa toimintansa. Niiden tarkkuus alkaa hyvin pian näkyä epätarkkuutena myös autojen navikaattoreissa. Nyt luvataan enää 5 metrin tarkkuus, mutta se on keskimääräinen luku ja laiteriippuvainen. Eli, millä paikannetaan?
GPS ei ole kovin pitkäaikainen ratkaisu.

Euroopan Galileo satelliittijärjestelmä on tehty maaliikenteen seurantaan, mutta se on ollut vaikeuksissa jo vuosia. Sehän pitäisi olla jo valmis mutta hieman ristiriitaisten tietojen mukaan taivalle on ammuttu 1-4 satelliittia. Niitä pitäisi olla kuitenkin huomattavasti enemmän. Calioleo 30 satelliitin järjestelmä toimii aikaisintaan 2020. Tuskin silloinkaan.

Venäjällä on jo omansa, mutta he eivät sitä luovuta Euroopan käyttöön. Ei ainakaan ilmaiseksi. Lisäksi on muitakin järjestelmiä. Ne on laivaliikenteen seurantaan ja siviili-ilmailuun tarkoitettuja. Mihinkään satojan miljoonien autojen tarkkailuun niisssä ei kapasitettii riitä.

Jotenkin tuntuu aivan järjettömältä keskustella tällaisesta, koska pointti on asetettu niin, että Suomessakin voitaisiin näin luopua autoveroista. Eli hankinnan yhteyteen liittyvistä veroista ja veroluontoisista maksuista. Eihän niitä pitäisi olla nytkään, sillä EU - lainsäädäntö ne kieltää.
Toinen mysteeri on sitten se, että paikantimen asennuksen tullessa pakolliseksi käytettyyn autoonkin, niin siitähän on verot maksettu.
Maksetaanko ne takaisin ja kelle?

Kun meillä on jo järjestelmä josta saa selville paljonko autoa käytetään. Se on aukoton ja varma. Kaikki ovat varmaan nähneet, kun autoa tankataan. Sitten se pörisee ja liikkuu. Polttoaineessa on 60-80% veroa. Ne maksaa, ketkä ajaa. oma valinta on sitten ajaako mopolla, moottoripyörällä, pienellä autolla, keskikokoisella vai 500:n hevosen kilpurilla. Jokainen maksaa niistä ajetuista kilometreistä veroa käsittämättömän määrän.

Turha pelätä, että sähköauto pitkään aikaan tulee ja valloittaa, sillä lähes jokaisen autotehtaan osaomistaja tai pääomistaja on öljyteollisuus. Eivät ne kehity. Toyota lienee vähiten "naimisissa" maailman suurimpana autonvalmistajana.

Meitä taas yritetään viedä kuin pässiä narussa maailman suurimman Öljy-yhtiön hallituksen puheenjohtajaa pyydetään haalimaan kokoon asiantuntijaraati ja he istuvat pitkään saaden aikaan heurekan. Satelliittipaikannus ja verot sen mukaan. Anteeksi nyt vaan, mutta miten asianosainen voi olla tämänkin neuvottelukunnan puheenjohtaja?
Hän on edelleen Shellin mies. Shell haluaa myydä öljyä ja bensaa vielä kauan. Rahastaa sillä niin paljon kuin ikinä kehtaa ja lainsäädäntö antaa myöden.

Eikä tuokaan mietintö ilmaiseksi tullut? Kun nekin rahat olisi suunnattu siihen, että miten maahan saataisiin uudempi autokanta ja ennekaikkea vähäpäästöisempi ja turvallisempi. Nyt meillä ajetaan edelleen yli 10 vuotta vanhalla kalustolla.

Pekka Heliste

Lue edes tuon verran satelliittiseurannasta niin ei tarvitse kirjoittaa täyttä potaskaa

https://fi.wikipedia.org/wiki/GPS

Käyttäjän PetSu kuva
Petri Suomi

Kannattaa tutustua myös käsitteisiin, ettei itse ole liian viisas. Navstar järjestelmä on yhä vain sotilas ja ilmailukäytössä.
Meille tajottava vanha GPS on se mistä minä tuossa yllä kirjoitan.

Kun kirjoitin järjestelmiä olevan monta, niin tarkoitin juuri tätä. Navstar signaalia ei sinun autosi navikaattorisi käsittele.

Käyttäjän PetSu kuva
Petri Suomi Vastaus kommenttiin #84

GPS-satelliittisarjaan kuuluvat [13]
Timation 1, koesatelliitti, 31.5.1967 - Yhdysvaltain ilmavoimat
Timation 2, koesatelliitti, 30.9.1969
NTS 1, koesatelliitti, 14.7.1974 - Yhdysvaltain laivasto
NTS 2, koesatelliitti, 23.6.1977
Navstar 1 (NDS 1) - valmistussarja Block 1, tunnus Navstar SVN 1 GPS-tunnus GPS 1-1, laukaisu 22.2.1978 - 1. GPS-satelliitti
Navstar 2 (NDS 2) - valmistussarja Block 1, tunnus Navstar SVN 2, GPS-tunnus GPS 1-2, laukaisu 13.5.1978
Navstar 3 - valmistussarja Block 1, tunnus Navstar SVN 3, GPS-tunnus GPS 1-3, laukaisu 6.10.1978
Navstar 4, Block 1, Navstar SVN, 4 GPS 1-4, 10.12.1978
Navstar 5, Block 1, Navstar SVN 5, GPS 1-5, 9.2.1980
Navstar 6, Block 1, Navstar SVN 6, GPS 1-6, 26.4.1980
Navstar 7 Block 1 Navstar SVN 7 GPS 1-7 19.12.1981
Navstar 8 Block 1 Navstar SVN 8 GPS 1-8 14.7.1983
Navstar 9 (USA 1) Block 1 Navstar SVN 9 GPS 1-9 13.6.1984
Navstar 10 (USA 5) Block 1 Navstar SVN 10 GPS 1-10 8.9.1984 - 10. GPS-satelliitti
Navstar 11 (USA 10) Block II Navstar SVN 11 GPS 1-11 9.10.1985
Navstar 2-01 (USA 35) Block II Navstar SVN 14 GPS 2-1 14.2.1989
Navstar 2-02 (USA 38) Block II Navstar SVN 13 GPS 2-2 10.6.1989
Navstar 2-03 (USA 42) Block II Navstar SVN 16 GPS 2-3 18.8.1989
Navstar 2-04 (USA 47) Block II Navstar SVN 19 GPS 2-4 31.10.1989
Navstar 2-05 (USA 49) Block II Navstar SVN 17 GPS 2-5 11.12.1989
Navstar 2-06 (USA 50) Block II Navstar SVN 18 GPS 2-6 24.1.1990
Navstar 2-07 (USA 54) Block II Navstar SVN 20 GPS 2-7 23.3.1990
Navstar 2-08 (USA 63) Block II Navstar SVN 21 GPS 2-8 2.8.1990
Navstar 2-09 (USA 64) Block II Navstar SVN 15 GPS 2-9 1.10.1990
Navstar 2A-01 (USA 66) Block IIA Navstar SVN 23 GPS 2-10 26.11.1990
Navstar 2A-02 (USA 71) Block IIA Navstar SVN 24 GPS 2-11 4.7.1991 - 24 satelliittia, konstellaatio ainakin lähellä riittävän tarkkaa paikannuskykyä globaalisti
Navstar 2A-03 (USA 79) Block IIA Navstar SVN 25 GPS 2-12 23.2.1992
Navstar 2A-04 (USA 80) Block IIA Navstar SVN 28 GPS 2-13 10.4.1992
Navstar 2A-05 (USA 83) Block IIA Navstar SVN 26 GPS 2-14 7.7.1992
Navstar 2A-06 (USA 84) Block IIA Navstar SVN 27 GPS 2-15 9.9.1992
Navstar 2A-07 (USA 85) Block IIA Navstar SVN 32 GPS 2-16 22.11.1992
Navstar 2A-08 (USA 87) Block IIA Navstar SVN 29 GPS 2-17 10.12.1992
Navstar 2A-09 (USA 88) Block IIA Navstar SVN 22 GPS 2-18 3.2.1993
Navstar 2A-10 (USA 90) Block IIA Navstar SVN 31 GPS 2-19 30.3.1993
Navstar 2A-11 (USA 91) Block IIA Navstar SVN 37 GPS 2-20 13.5.1993
Navstar 2A-12 (USA 93) Block IIA Navstar SVN 39 GPS 2-21 26.6.1993
Navstar 2A-13 (USA 94) Block IIA Navstar SVN 35 GPS 2-22 30.8.1993
Navstar 2A-14 (USA 96) Block IIA Navstar SVN 34 GPS 2-23 28.10.1993
Navstar 2A-15 (USA 100) Block IIA Navstar SVN 36 GPS 2-24 10.3.1994
Navstar 2A-16 (USA 117) Block IIA Navstar SVN 33 GPS 2-25 28.3.1996
Navstar 2A-17 (USA 126) Block IIA Navstar SVN 40 GPS 2-26 16.7.1996
Navstar 2A-18 (USA 128) Block IIA Navstar SVN 30 GPS 2-27 12.9.1996
n/a Block IIR Navstar SVN 42 GPS 2R-1 17.1.1997
Navstar 43 (USA 132) Block IIR Navstar SVN 43 GPS 2R-2 23.7.1997
Navstar 38 (USA 135) Block IIA Navstar SVN 38 GPS 2A-28 6.11.1997
Navstar 46 (USA 145) Block IIR Navstar SVN 46 GPS 2R-3 7.10.1999
Navstar 47 (USA 150) Block IIR Navstar SVN 51 GPS 2R-4 11.5.2000
Navstar 48 (USA 151) Block IIR Navstar SVN 44 GPS 2R-5 16.7.2000
Navstar 49 (USA 154) Block IIR Navstar SVN 41 GPS 2R-6 10.11.2000
Navstar 50 (USA 156) Block IIR Navstar SVN 54 GPS 2R-7 30.1.2001
Navstar 51 (USA 166) Block IIR Navstar SVN 56 GPS 2R-8 29.1.2003
Navstar 52 (USA 168) Block IIR Navstar SVN 45 GPS 2R-9 31.3.2003
Navstar 53 (USA 175) Block IIR Navstar SVN 47 GPS 2R-10 21.12.2003
Navstar 54 (USA 177) Block IIR Navstar SVN 59 GPS 2R-11 20.3.2004
Navstar 55 (USA 178) Block IIR Navstar SVN 60 GPS 2R-12 23.6.2004
Navstar 56 (USA 180) Block IIR Navstar SVN 61 GPS 2R-13 6.11.2004
Navstar 57 (USA 183) Block IIR-M1 Navstar SVN 57 GPS 2R-14 26.9.2005
Navstar 58 (USA 190) Block IIR-M2 Navstar SVN 52 GPS 2R-15 25.9.2006
Navstar 59 (USA 192) Block IIR-M3 Navstar SVN 58 GPS 2R-16 17.11.06
Navstar 60 (USA 196) Block IIR(M)-17 Navstar SVN 55 GPS 2R-17 17.10.2007
Navstar 61 (USA 199) Block IIR-M5 Navstar SVN 57 GPS 2R-18 20.12.2007
Navstar 62 (USA 201) Block IIR-M6 Navstar SVN 48 GPS IIR-19 15.3.2008
Navstar 63, valmistussarja Block IIR-M, tunnus Navstar SVN 49, GPS-tunnus GPS IIR-20, laukaisu 24.3.2009 - 59. GPS-satelliitti
Navstar 64, Block IIR-21M, SVN 50, laukaisu 17.8.2009

Tässä luettelo niitä järjestelmistä ne jotka on kerrottu kiertävän maapalloamme. Viimeienä päivämäärä jolloin ne on aloittaneet toimintansa.
Aika monta jenkkien järjestelmää, jotka voidaan sammuttaa jos niiden avulla joku keksii aiheuttaa haittaa kansalliselle turvallisuudelle (USA:n). Terrorismilainsäädäntö.

Calileo ei olisi yhden valtion käsissä, joten sitä ei voisi säätää yksittäinen valtio tai jonkin ESA jäsenmaan hallitus eikä yksittäinen henkilö, kuten Yhdysvalloissa käytännössä voi.

Näiden jokaisen signaali on salattu paitsi aivan alkupään satelliittien joista Pre. Clinton päätti poistaa salauksen. Se voidaan kuitenkin palauttaa hetkessä em. syystä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tässä topicissa sotketaan koko ajan iloisesti kaksi asiaa. Autojen paikannusteknologia, jota ei voida välttää. Se tulee uusiin autoihin joka tapauksessa ja auto kommunikoi automaattisesti omasta tilastaan eri osapuolille. Mitä kalliimpi ja automaattisempi peli, sitä enemmän tietoliikennettä. Myös viranomaisille kerrotaan paikka vähintään onnettomuustilanteessa. Sikäli yksityisyyden suoja menee ainakin osittain. Auton liikkeet tiedetään, muttei sitä kuka autoa ajaa.

Kokonaan toinen asia on käyttömäärään ja -alueeseen sidottu verotus. Sen toteuttaminen on paljon yksinkertaisempaa polttoainetta verottamalla. Suomen jakeluasemat voidaan jakaa erilaisiin verovyöhykkeisiin. Kukaan ei aja kovin kauas halvemman polttoaineen takia, koska sillä konstilla saa vain vielä kalliimpaa menovettä. Sähköautoja tukisin siten, ettei sähköön liitettäisi "ruuhkaveroa" lainkaan.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Näin se menee, kuin Börje ilmaisi- allekirjoitan jo omassa kommentissani asian.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

No siis fakta on edelleen ettei tuolle kyttäysjärjestelmälle ole esitetty yhtäkään järjellistä perustetta joten on aivan turha sitä puolustella järjettömillä tai olemattomilla perusteilla.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Pahasti alkaa tuolta näyttää. Järjestelmää ei kannata kukaan joka ei ole suoraan naimisissa sen kanssa.

Vox populi, vox Dei.

Myykää systeemi Ruotsiin jos se kerran on niin hyvä tai unohtakaa koko juttu.

Pentti Järvi

Keskustelu muistuttaa vapaa kielivalinta-"keskustelua".

Ari Lotvonen

Poika ja tyttöporukassa otettiin perjantai-iltapäivän oluet ja puhe siirtyi vakavassa vaiheessa GPS perusteiseen auton käytön verotukseen.

Porukalta pääsi hörönaurut, en kerro enempää...

Sen kerron, että 1984 menin töihin Prodax Oy:n

Ratkaistiin monta karttapulmaa, digitoin esim. omakätisesti Minskin katukartan 2 viikossa. Ja koodattiin C:ä maailman nopein reitinhakualgoritmi.

Rasterikarttakin tehtiin, -90 vaiheessa laitettiin rekat kartalle Mobiran kanssa, paikkatieto Rockwellilta ja viestit Inmarsatilta.
http://genimap-oy.software.informer.com

Joulun ja Uuden vuoden aikaan -90/-91 koodasin Suomen Reittikartan, kahdessa viikossa. Se oli pohjana merikartoille ja muille optimointi- ja reitin hakusovelluksille ja digitaalisen kartan rutiineille.

///////

Vain kuolleen ruumini yli, mun autoon laitetaan GPS kyttäyssysteemi ja sillä veroa kerätään. On miljoona kertaa helpompiakin tapoja kerätä veroja.

Myykööt hienot systeeminsä niille jotka haluaa maksaa. Lakia ja pakkoa siihen ei tarvita.

Pekka Heliste

Kertomuksesi perusteella tuo verotussysteemi on vasemman käden juttu...

Heikki Kotamies

Eikö nyt kuitenkin olisi niin, että kansalaisia olisi Suomen
perustuslainsäädännön mukaisesti kohdeltava tasapuolisesti.
Mihin perustuu halu asettaa vero vain henkilöautoille? Eikö
moottori- ja polkupyörätkin ole myös asetettava samalle vero-
tukselle ja jalankulkijat myös, puhumattakaan kuorma-/linja-
autoista, jotka aiheuttavat tiepinnoille sekä ympäristölle
vaurioita siinä kuin henkilöautotkin. Eikö tienkäytöstä pidä
rangaista kaikkia tienkäyttäjiä tasapuolisella käyttöverolla.

Jos halutaan vain kasvattaa henkilöautoilun kuluja ja estää
yksityisautoilu kuten vihervasemmisto haluaa, on kyllä poltto-
aineen hinnan nostaminen yksinkertainen, nopea sekä varmasti
onnistuva keino, niin kuin näissäkin kommenteissa on todettu.

Käyttäjän PetSu kuva
Petri Suomi

Vasemman tai oikean, mutta tuskin Shell Oyj:n omistajien puheenjohtaja on muuta kuin omalla asiallaan.

Mitä taas tulee satelliititekniikkaan, niin jokaisesta bitistä pitää maksaa, jos se ei perustu johonkin vanhaan tekniikkaan, jonka hyödyntäminen rahallisesti on kyseenalaista.

Ei kai kukaan luule oman navikaattorinsa (minulla niitä on kaksi jotka ohjaa oikealle tielle) hinnassa olevan maksu satelliittien käytöstä?

4 satelliittia tarvitaan, että pystyään tiellä tai joissain tapauksissa 3:een yhteys laitteella jonka hinta alle 100€ ja kartat ilmaiseksi ikuisesti muuttuessa muutetaan, kun johto läppäriin -> josta nettiin.

Se käsikapula, jolla meillä mennään metsään ja merkataan joku paikka maksaa 200€ / vuosi ja sekin vain tietty alue 1/8 Suomesta. Sillä tarkkuus on +- 1 cm. Korkeuskin toimii toisin kuin GPS, jolla Sierra Nevadan huippu on noin 3400m:n korkeudessa. Autonavi näyttää lukemaa 1000m. Virhe tulee jo tässä.

Calileo uuempana osaisi tuonkin mitata oikein. Samaten sen käsikapula. Se mittaa oikein, mutta hinta on moninkertainen verrattuna leluihin.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Puuttuuu enää keino, jolla kansa voi varmistaa sen, ettei ym. lakia ja minkäänsortin seurantaa koskaan oteta käyttöön.

Ai niin, meillähän ei ole sellaista keinoa, koska elämme vähemmistödiktatuurissa.

Heikki Kotamies

Näissä kommenteissa on puolusteltu tietojenkeräämisjärjestelmiä sillä,
että sellainen lähettäisi tietoa myös kuljettajan sairastumisesta. Miksi
ihmeessä vain henkilöauton kuljettajan sairauskohtauksesta pitäisi tehdä
hälyä. Miksi jättää jalankulkijat ja pyöräilijät suojaamatta, kun niille
rakkaille koirillemme, kuin myös susillekin, on kehitetty koiratutkat.

Eikö nyt voitaisi tehdä EU Direktiivi, jonka voimalla jokaisen eurokansa-
laisen takapuoleen asetettaisiin siru, joka lähettäisi tietoa kunkin yksi-
lön päästöistä, joita sitten verotettaisiin, sekä sydäninfarkteista, joi-
ssa avun saaminen lenkkipolulle voisi olla muutoin kohtalokkaan hidasta.

Nyt Ollila Nokian kassa jakoon suomalaisinsinöörien työllistämiseksi ja
yhteistyö vihervasemmiston kanssa käyntiin, jotta aina valmiit meppimme
tekisivät todellisen EU -päästöveron, josta olisi suurta apua kansanter-
veydelle ja suomalaiselle innovatiivisuudelle. Olkaamme etujoukoissa.

Petrik Halinen

Tämä Orwellilainen terrorijärjestelmä tulee torjua kaikin käytettävissä olevin keinoin, tarvittaessa kansalaistottelemattomuuden voimin.

Toimituksen poiminnat

Sivut